Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groeit jaarlijks met gemiddeld 40%

Biokatoen vertoont wereldwijde groei

Kleding van biologisch katoen is geen nichemarkt meer. Kledingmerken en retailers zien in dat met duurzaam geproduceerde kleding geld en goodwill te verdienen valt. Biologische katoen is een mainstream product aan het worden.

Tussen 2008 en 2009, toen de huishoudelijke aankopen in de VS met 7 procent afnamen, groeide de omzet aan biologisch textiel met 35 procent. De omzet groeit al tien jaar, gemiddeld met 40 procent per jaar. Momenteel heeft de markt een waarde van 4,3 miljard dollar. Verwacht wordt dat die in 2011 de 6 miljard bereikt. Dat is nog maar een fractie van de 188 miljard dollar die aan kleding verkocht wordt in de VS, maar vermoedelijk zal het met de adoptie van biologische katoen net zo gaan als eerder met biologisch voedsel. Dat was in 2000 goed voor een omzet van 6 miljard dollar en in 2009 voor 24 miljard. Uit onderzoek van AMP blijkt dat voor ruim de helft van de Amerikanen duurzaamheid een rol speelt bij hun aankopen.

De grootste bedrijven qua volume gebruikte biologische katoen waren in 2008 Walmart, C&A, Nike, H&M, Zara, Anvil Knitwear, Coop Switzerland, Pottery Barn, Greensource en Hessnatur. In 2009 kwamen daar William-Sonoma, Levi Strauss, Target, Adidas en Nordstrom bij.

Bron: Profnews
Publicatiedatum: