
Abonneren
Vacatures
- Creatieve Brand & Content Manager
- Assistent Bedrijfsleider
- Retail Key Account Manager
- Leidinggevende snijderij
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Aantal partners blijft groeien
Made-By partnermerken goed voor zo'n 4 miljoen duurzame kledingstukken
Meer dan driehonderd merken waren vorig jaar in gesprek met Made-By. Dat meldt het jaarverslag van de organisatie, die zich inzet voor duurzame kleding. De modebedrijven volgden trainingen en workshops. Zes nieuwe merken sloten zich aan bij Made-By: Kusan uit het Verenigd Koninkrijk, La Siesta en Greenality uit Duitsland, Fair in Style uit België en Mud Jeans en skikledingmerk Falcon uit Nederland. In totaal gebruiken nu drieëndertig modemerken het overkoepelende label om de consument te laten zien dat hun kleding op een mens- en milieuvriendelijke manier is geproduceerd. De merken gebruiken biologisch katoen en werken samen met naaifabrieken met een sociale gedragscode.
Dat Made-By met meer dan driehonderd modebedrijven in gesprek was, maar slechts zes merken zich aansloten bij het label, wijdt de organisatie aan de financiële crisis. "De crisis had zijn effecten op de groei van Made-By, wat bij bedrijven resulteert in het uitstellen van beslissingen en acties," meldt het jaarrapport 2009. Toch is het duurzame label niet pessimistisch. Het rapport vervolgt: "In de tweede helft van het jaar werd de markt veel actiever. Dat leidt tot meer contacten en verbeterende vooruitzichten voor 2010. In het algemeen kan gezegd worden dat duurzaamheid nu een algemeen aanvaarde prioritiet is binnen de mode-industrie."
Ook zag Made-By het aantal kledingstukken dat met duurzame materialen is geproduceerd stijgen met 152 procent ten opzichte van 2008. In totaal is 623.890 kilo biologisch katoen gebuikt in 2009 door Made-By partnermerken.
Bron: FashionUnited
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-27 Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding
- 2023-02-28 ABN Amro Sustainable Impact Fund investeert in Deens duurzaam modemerk
- 2023-02-24 Aantal biologische katoentelers in India neemt toe
- 2023-02-24 "Samenleving moet opschuiven naar een meer circulaire economie"
- 2023-02-10 Franchiseketen lanceert planeetaardige trui tijdens Warmetruiendag
- 2023-02-01 Yumeko voorziet 400 Indiase gezinnen van een Fairtrade jaarinkomen
- 2022-12-12 Utrechtse ontwerpt kleding voor lange vrouwen
- 2022-12-07 Negen Duitse profclubs steunen biologische katoenteelt in India
- 2022-12-01 Koningin Máxima haalt oude jeans door shredder bij MUD Jeans
- 2022-11-28 D66 wil kledingindustrie radicaal hervormen: pleit voor Eco-score en hogere boetes voor greenwashing
- 2022-11-21 Inkoopprijs T-shirt lager dan winkelprijs brood
- 2022-11-17 Organic Cotton Accelerator lanceert opleidingspakket voor bio-katoentelers
- 2022-11-16 Superdry stapt over op biologisch katoen
- 2022-11-04 GOTS verhoogt eisen voor gecertificeerde egreneringsbedrijven
- 2022-11-01 74% van de Nederlanders maakt zich boos over de slechte kwaliteit van fast-fashionkleding
- 2022-10-28 Duurzame kledinglijn van TextielCraft en Loesje
- 2022-10-21 5 innovaties die denim duurzaam gaan maken
- 2022-10-19 Adidas lanceert het eerste (bijna) circulaire trainingspak gemaakt van afgedankte kleding
- 2022-10-14 Richtlijn voor kledingindustrie voor gebruik materialenindex in communicatie over duurzaamheidsclaims
- 2022-10-04 Rob van den Dool over meest vervuilende landbouwproduct