Zes nieuwe merken hebben zich vorig jaar aangesloten bij Made-By, het onafhankelijke consumentenlabel voor sociale, economische en ecologische omstandigheden in de productieketen van modecollecties. De financiële crisis had effect op de groei van de organisatie. Toch is Made-By van mening dat duurzaamheid inmiddels een algemeen aanvaarde prioriteit is binnen de mode-industrie.
Meer dan driehonderd merken waren vorig jaar in gesprek met Made-By. Dat meldt het jaarverslag van de organisatie, die zich inzet voor duurzame kleding. De modebedrijven volgden trainingen en workshops. Zes nieuwe merken sloten zich aan bij Made-By: Kusan uit het Verenigd Koninkrijk, La Siesta en Greenality uit Duitsland, Fair in Style uit België en Mud Jeans en skikledingmerk Falcon uit Nederland. In totaal gebruiken nu drieëndertig modemerken het overkoepelende label om de consument te laten zien dat hun kleding op een mens- en milieuvriendelijke manier is geproduceerd. De merken gebruiken biologisch katoen en werken samen met naaifabrieken met een sociale gedragscode.
Dat Made-By met meer dan driehonderd modebedrijven in gesprek was, maar slechts zes merken zich aansloten bij het label, wijdt de organisatie aan de financiële crisis. "De crisis had zijn effecten op de groei van Made-By, wat bij bedrijven resulteert in het uitstellen van beslissingen en acties," meldt het jaarrapport 2009. Toch is het duurzame label niet pessimistisch. Het rapport vervolgt: "In de tweede helft van het jaar werd de markt veel actiever. Dat leidt tot meer contacten en verbeterende vooruitzichten voor 2010. In het algemeen kan gezegd worden dat duurzaamheid nu een algemeen aanvaarde prioritiet is binnen de mode-industrie."
Ook zag Made-By het aantal kledingstukken dat met duurzame materialen is geproduceerd stijgen met 152 procent ten opzichte van 2008. In totaal is 623.890 kilo biologisch katoen gebuikt in 2009 door Made-By partnermerken.
Bron: FashionUnited

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
Aantal partners blijft groeien
Made-By partnermerken goed voor zo'n 4 miljoen duurzame kledingstukken
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?
- 2021-11-30 Nieuwe campagne Seepje vraagt aandacht voor milieuvervuilend wassen
- 2021-11-05 ACM vervolgt actie tegen misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingbranche
- 2021-10-14 Vrolijke sweaters en shirts: MAG x Jan, Jans en de Kinderen
- 2021-09-27 "Groei betekent bij ons meer impact"
- 2021-09-14 Nieuwe herfst/winter collectie 2021: 'Omarming'
- 2021-09-03 Biologische kleding en textiel in nieuwe Utrechtse pop-up store
- 2021-08-25 Biologische matrassen in nieuw tv-programma
- 2021-08-20 Hoogste score op milieuprestaties voor MUD Jeans