Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aantal partners blijft groeien

Made-By partnermerken goed voor zo'n 4 miljoen duurzame kledingstukken

Zes nieuwe merken hebben zich vorig jaar aangesloten bij Made-By, het onafhankelijke consumentenlabel voor sociale, economische en ecologische omstandigheden in de productieketen van modecollecties. De financiële crisis had effect op de groei van de organisatie. Toch is Made-By van mening dat duurzaamheid inmiddels een algemeen aanvaarde prioriteit is binnen de mode-industrie.

Meer dan driehonderd merken waren vorig jaar in gesprek met Made-By. Dat meldt het jaarverslag van de organisatie, die zich inzet voor duurzame kleding. De modebedrijven volgden trainingen en workshops. Zes nieuwe merken sloten zich aan bij Made-By: Kusan uit het Verenigd Koninkrijk, La Siesta en Greenality uit Duitsland, Fair in Style uit België en Mud Jeans en skikledingmerk Falcon uit Nederland. In totaal gebruiken nu drieëndertig modemerken het overkoepelende label om de consument te laten zien dat hun kleding op een mens- en milieuvriendelijke manier is geproduceerd. De merken gebruiken biologisch katoen en werken samen met naaifabrieken met een sociale gedragscode.

Dat Made-By met meer dan driehonderd modebedrijven in gesprek was, maar slechts zes merken zich aansloten bij het label, wijdt de organisatie aan de financiële crisis. "De crisis had zijn effecten op de groei van Made-By, wat bij bedrijven resulteert in het uitstellen van beslissingen en acties," meldt het jaarrapport 2009. Toch is het duurzame label niet pessimistisch. Het rapport vervolgt: "In de tweede helft van het jaar werd de markt veel actiever. Dat leidt tot meer contacten en verbeterende vooruitzichten voor 2010. In het algemeen kan gezegd worden dat duurzaamheid nu een algemeen aanvaarde prioritiet is binnen de mode-industrie."

Ook zag Made-By het aantal kledingstukken dat met duurzame materialen is geproduceerd stijgen met 152 procent ten opzichte van 2008. In totaal is 623.890 kilo biologisch katoen gebuikt in 2009 door Made-By partnermerken.

Bron: FashionUnited
Publicatiedatum: