Webwinkels volgen duurzaamheidsontwikkeling

Duurzaam ondernemen en Co2-reductie zijn onderwerpen die bij Nederlandse webwinkels nog in de kinderschoenen staan. De branche neemt vooral een volgende positie in.

Er gaat jaarlijks ruim 6 miljard euro om in de online winkelbranche, wat zich onder meer concreet vertaalt naar veel ritjes van bezorgdiensten en vrachtwagens met post. Hoewel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een van de vijf speerpunten van Thuiswinkel.org is, leeft het onderwerp amper bij de Nederlandse webwinkel.

Directeur Wijnand Jongen: "Duurzaam ondernemen leeft vooral bij grote bedrijven, en bij ons als branchevereniging. Bij middelgrote en kleine winkels is het geen onderwerp dat dagelijks op de agenda staat. Ik denk dat het in de komende 5 tot 10 jaar tot wasdom moet komen."

Een praktisch voorbeeld is dat de belangenvereniging beleid wil formuleren om distributeurs te helpen om logistiek en transport efficiënter kunnen. Ook wil de werkgroep Milieu & Verpakking, met Vincent van Daalen als nieuwe voorzitter, meer aandacht besteden aan milieuvriendelijkere verpakkingen. Ecologisch verantwoorde verpakkingen zijn een van de thema’s die op zijn agenda staan.

Jongen erkent: "Duurzaam ondernemen is een onderbelicht onderwerp bij onze leden. De weg naar meer duurzame ondernemingen is een proces dat lang duurt. Het is een kwestie van ontwikkelingen op verscheidene markten en kijken naar de vragen en ervaringen bij onze leden."

Bron: Duurzaam Ondernemen

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven