Tholen - Schappen vol duurzame non-foodproducten, met ondersteunende posters, artikelinformatiekaarten en een kopkaart waarmee duidelijk wordt welk aanbod in welk schap terug te vinden is. Volledig naar wens in te richten voor elke winkel. Eco-Groothandel in Amsterdam heeft de afgelopen tijd geïnvesteerd in mogelijkheden voor winkelpresentatie. In de showroom aan de Isarweg is het resultaat daarvan te zien. "De merken die we hier verzameld hebben verdienen het bredere publiek. We maken graag een succes van een duurzaam alternatief. En we merken dat deze vernieuwende aanpak winkeliers aanspreekt", vertelt Rogier Jongman.

Rob Bos en Rogier Jongman bij de winkelpresentatie 'schoner wassen' in de showroom.

Eco-Groothandel biedt hiermee winkeliers een laagdrempelige mogelijkheid om duurzame non-foodproducten (diverse productgroepen) aan te bieden. Ze willen het aanbod verbinden en stappen zetten door het samen op te pakken. "We betrekken zoveel mogelijk merken bij dit initiatief. Eigenlijk heeft niemand hier bezwaar tegen. We leveren ook bewust niet aan hoofdkantoren, maar werken rechtstreeks samen met de winkelier. Dus iedereen die een hoekje van de winkel duurzaam in wil richten, kan bij ons terecht. Ze lopen hiermee geen enkel risico: als het niet aanslaat, nemen wij de producten weer terug", vertelt Rob Bos, oprichter van Eco-Groothandel.

Rogier merkte toen hij net aan de slag was gegaan bij Eco-Groothandel dat ondernemers graag over willen stappen naar een duurzamer assortiment of hun aanbod hierin willen uitbreiden. Daarom besloten ze om te investeren in een aantrekkelijkere winkelpresentatie. En daaruit vloeide dus een heel concept voort. "Het opent zeker ook nieuwe deuren. Zo hebben we bijvoorbeeld in speciaal voor een vakantiepark een compleet schap ingericht met producten die daar goed van pas komen. Op deze manier komt een hele groep consumenten met allerlei duurzame non-foodproducten in aanraking."

Valkuil voor nieuwkomers?
Hij gaat graag op pad, op zoek naar nieuwe producten. "Dat is het leukste van alles: on route gaan, dan vind je de mooie merken. Ik leg ook graag aan startups uit hoe ons distributiemodel in elkaar zit en wat we voor elkaar kunnen betekenen." Daarop inhakend geeft Rob aan wat volgens hem de valkuil is van nieuwkomers in de duurzame en milieuvriendelijke non-food: "Belangrijk is om het simpel te houden. We zien dat merken soms te vroeg het assortiment uitbreiden. Je moet niet te snel willen en je niet aanpassen aan de concurrentie qua prijsstelling, behoud je marge."

Links het schap met Visign Nature. Rechts het schap dat geschikt is voor bijvoorbeeld een winkel op een vakantiepark.

Nieuwe merken
De groothandel introduceert zeer regelmatig nieuwe merken en producten. Zo springt in de showroom het schap met Visign Nature producten meteen in het oog. "Dit merk hebben we recent toegevoegd. Ze hebben een heel mooie lijn met verzorgingsproducten. Tot onze verrassing zit hier een bedrijf uit Wormerveer achter." Een andere nieuwkomer is 'If you care'. "Dit merk is net naar de EU gekomen en biedt vervangende duurzame producten voor alles in de keuken. Denk aan een spons, sandwichzakjes, theefilters, vaatwastabletten en herbruikbare keukenrollen." Er is inmiddels zelfs een assortimentscommissie aangesteld binnen Eco-Groothandel, geeft Rogier aan. "Na een voorselectie dragen wij de merken en producten aan."

Het schap met 'If you care'-producten.

Voor meer informatie:
Rogier Jongman
Eco-Groothandel
Isarweg 10
1043 AK Amsterdam
020 2629464
rogier@eco-groothandel.nl
www.eco-groothandel.nl