Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Vraag naar karton en papier weer op niveau van voor corona"

Kartonpulp, golfkarton en massief karton, maar ook hout: de veranderende verpakkingswetgeving voor groenten en fruit in veel Europese landen dwingt ook de verpakkingsindustrie om te investeren en te innoveren. "De trend beweegt zich duidelijk weg van plastic en in de richting van afbreekbare materialen die natuurlijk zijn of er op zijn minst duurzaam uitzien, ook al gaf het even een andere indruk tijdens de coronapandemie. Naar mijn mening zal er geen stap terug worden gezet naar klassieke plastic verpakkingen. Het wiel blijft draaien en de Europese eisen zijn dienovereenkomstig", legt Lena Leithold-Kühling van Kühling Fruchthandel uit.

Het assortiment van het verpakkingsbedrijf uit Emstek is de afgelopen jaren ook aangepast. Leithold-Kühling: "Bakjes van kartonpulp en verpakkingen van karton en papier staan helemaal vooraan in ons assortiment. Niet alleen op de schappen van de beurzen, maar ook in de verkoopcijfers. Ongebruikelijke materialen blijven opduiken op de markt. Qua prijs/prestatie zijn klassieke materialen zoals vouwkarton (houtpulp), kraftpapier en golfkarton echter het populairst."

Naast de nieuwe verpakkingslijn presenteerde Kühling op expoSE ook het Janny MT mini CA-opslagsysteem en het uitgebreide assortiment agrarische nonwovens en folies, ladingbeveiliging en oogstapparatuur.

Gevolgen van de pandemie en de energiecrisis
Als gevolg van de pandemie en de crisis heeft de verpakkingsindustrie ook een aantal spannende jaren achter de rug. "Aanvankelijk was er een toename van de vraag tijdens de coronapandemie omdat iedereen er zeker van wilde zijn dat ze genoeg verpakkingen op voorraad hadden. Vorig jaar, als gevolg van de energiecrisis, waren er moeilijk te berekenen kostenstijgingen en een merkbare daling van de vraag, vooral omdat de magazijnen nog steeds vol waren. Inmiddels zijn de productiecapaciteiten van papier- en kartonfabrikanten sterk uitgebreid en functioneren de toeleveringsketens weer, zodat er een groter aanbod is en ook weer een berekenbare vraag - er wordt nog steeds geoogst en verpakt."

De gestegen productiecapaciteit heeft ook geleid tot dalende grondstofprijzen voor sommige artikelen, vervolgt de verpakkingsexpert. "We zien deze trend vooral voor papier en karton. We hebben de indruk dat de vraag momenteel weer afvlakt, ongeveer op het niveau van voor corona. We willen onze verkoopcijfers verhogen met ons moderne en voortdurend groeiende productassortiment."

Het zijn niet alleen de bessen, het fruit en de asperges die vers en nieuw verpakt zijn. Net op tijd voor de beurs heeft ook de homepage van het bedrijf een nieuw ontwerp gekregen.

Kühling Fruchthandel presenteert haar gloednieuwe productlijn voor het eerst op expoSE in Karlsruhe. "De lijn omvat het hele scala aan verpakkingen, van draagtassen, trays, manden en kratten tot aspergedozen en kartonnen dozen. Het ontwerp speelt in op de trends van natuurlijkheid, minimalisme, maar ook frisheid en gedurfdheid door kleur. Er zijn zowel klassieke als nieuwe verpakkingsformaten en -vormen gebruikt. Maar bovenal is het belangrijk dat de verpakking de nadruk legt op de inhoud, namelijk bessen, fruit en groenten, en deze mooie producten positief onder de aandacht brengt."

Leithold-Kühling benadrukt dat het bedrijf ook kan worden benaderd voor kleinere bestelhoeveelheden of verpakkingen met aangepaste bedrukking. "We zijn bijzonder blij dat we al een internationale prijs hebben ontvangen voor onze nieuwe productlijn. Onze nieuwe aspergedoos van 1,5 kg werd bekroond met de Platinum Award als onderdeel van de European Carton Excellence Award. De feedback van klanten aan wie we monsters hebben gepresenteerd is tot nu toe ook erg positief."

De verschuiving van plastic verpakkingen naar duurzame verpakkingsoplossingen zal de komende jaren doorgaan. "Hierbij zijn ook 'veilig en onverpakt' oplossingen een probleem. Voor gevoelige producten zoals zachtfruit, vooral in de retail, zien we deze trend echter niet realiseerbaar. Daarnaast ligt de focus nog steeds op het beschermen en presenteren van de producten. Maar individualiteit en een professionele uitstraling zijn ook een trend."

Voor meer informatie:
Lena Leithold-Kühling
Kühling Fruchthandel KG
Nord-Allee 11 - ecopark
D-49685 Emstek, Duitsland
Tel.: +49 4473 92774 19
[email protected]
www.kuehling-fruchthandel.de

Publicatiedatum: