Ook in 2022 is het biologische areaal in Duitsland met 11,26% toegenomen, tot een totaal van 1.869.227 hectare. Het aantal boeren en verwerkers die aangesloten zijn bij bio-verenigingen (Naturland, Bioland, Demeter, om er maar een paar te noemen) neemt voortdurend toe. 64% van het bio-areaal is in handen van boeren die lid zijn van één van de verenigingen.
Massimo Valerio.
"Van 2000 tot 2021 vertoonde de bio-markt in Duitsland een constante omzetgroei. Enkel 2008 en 2009 vormden daar een uitzondering op", aldus Massimo Valerio van de afdeling Verwerking en Handel bij Naturland (dat op Europees niveau samenwerkt met FederBio), tijdens de tweede sessie van Rivoluzione Bio op de Sana beurs in het Italiaanse Bologna afgelopen 7 en 8 september.
"In 2022 kochten Duitse consumenten voor € 15,3 miljard aan biologisch eten en drinken. Dat is 3,5% minder dan het jaar ervoor."
Klik hier om de afbeelding te vergroten.
Verkoop per afzetkanaal
Uit de gegevens van Massimo Valerio blijkt dat de retail, inclusief ‘Drogeriemärkt’ en discounters, goed waren voor € 10,2 miljard, tegenover € 9,88 miljard in 2021 en € 9,05 miljard in 2020. Vooral de discounters hebben hun biologisch assortiment aanzienlijk uitgebreid.
Speciaalzaken hadden het moeilijker met een omzet van € 3,14 miljard tegenover € 3,58 miljard in 2021 en € 3,7 miljard in 2020.
"Wat betreft de sector die wordt vertegenwoordigd door Reformhaus, de online verkoop, boerderijwinkels en buurtwinkels, noteren we het grootste verliescijfer: € 1,97 miljard minder dan in 2021. Maar er was dan ook een abnormale groei in 2020 en 2021, de pandemiejaren", onderstreept Massimo Valerio.
Klik hier om de afbeelding te vergroten.
Private label groeit, na een lichte daling in 2021. Het heeft weer een aandeel van 40,2%. "In 2022 noteerden biologische producten gemiddeld stabielere consumentenprijzen en kleinere stijgingen in vergelijking met conventionele producten. Dit gebeurde ook in andere landen. Zowel qua volume als qua omzet is er in bijna alle categorieën een daling waargenomen."
Klik hier om de afbeelding te vergroten.
"Meer dan 60% van de groentedranken die op de Duitse markt worden verkocht, is biologisch. Dit is het meest opvallende cijfer, maar ook vleesvervangende producten laten een goed resultaat zien. Traditionele producten, waaronder verse groenten en fruit en aardappelen, hebben een aandeel behaald dat in lijn is met de gegevens van voorgaande jaren."
Vergelijking tussen de eerste 6 maanden van 2023 en 2022
"Wat de aankoopvolumes betreft, worden de positieve gegevens over groentedranken bevestigd en is er sprake van een aanzienlijke groei in de categorieën kaas en yoghurt, ondanks de stijgingen van de consumentenprijzen."
Klik hier om de afbeelding te vergroten.
"Maar van verse groenten en fruit en aardappelen werd er minder aangekocht in de eerste zes maanden van 2023. In dit geval moet echter worden opgemerkt dat de verkoop van deze producten sterk was gegroeid tijdens de pandemie en in 2022 moest opboksen tegen stijgende grondstofkosten of de onbeschikbaarheid ervan", besluit Massimo Valerio.