Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe lijn vers gesneden kruiden onder Vitalicious BIO-Organic label

Tholen - “We zijn al een tijdje geleden begonnen met het opzetten van de teelt van bio-kruiden, maar pas kortgeleden hebben we het moment gevonden om ook naar buiten te treden met een eigen bio-lijn,” kondigt Tom Meijers van Vitacress Real aan. En ook al kende bio een dipje in de afzet door de dalende koopkracht tijdens de voorbije energiecrisis, toch kan dit segment volgens de salesmanager van de kruidenteler uit Venlo op een trouw publiek rekenen en is het segment weer groeiend. In buurlanden Denemarken en Duitsland is biologisch erg groot. “Daar zien we zeker ook potentie voor ons kersverse eigen label Vitalicious BIO-Organic,” aldus Tom.

De kruiden onder het eigen label Vitalicious BIO-Organic worden in topsealverpakkingen voor de consument aangeboden en in grootverpakkingen voor de foodservice.

Europese biologische kruidenteelt
Vanuit deze groeiende consumentbehoefte, maar bovenal intrinsiek gedreven heeft Vitacress Real naast de conventionele teelt afgelopen jaar ook een Europese biologische kruidenteelt opgezet. Biologische teelt brengt in vergelijking tot conventionele teelt behoorlijke uitdagingen met zich mee op het gebied van teeltwisseling, bemesting en natuurlijke bestrijding. Vitacress Real heeft daarom veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van een Europese biologische kruidenteelt, gebruikmakend van de vele jaren expertise en ervaring van Gipmans en de Vitacress Groep.

Het huidige assortiment van de biologische lijn bestaat uit een geïntegreerd aanbod van de populairste gesneden en potkruiden: van platte- en krulpeterselie tot onder meer basilicum, oregano, koriander en munt. De gesneden kruiden komen vers van het land en worden door Vitacress Real zelf verpakt. Naast deze buitenteelt voorziet de kasteelt in Venlo op een areaal van 10 hectare in een twintigtal soorten bio-potkruiden. “Het is ongetwijfeld zo dat verschillende kruiden in de koude maanden lastig binnen Europa te telen zijn, maar wij willen onze footprint zo dicht mogelijk bij huis houden, zeker voor de biologische lijn. En dat lukt al aardig,” zegt Tom met enige trots.

Biologische krulpeterselie

Klein- en grootverpakkingen
Niet alleen in de vollegrondsteelt zijn er diverse uitdagingen voor de biologische kruiden, ook in het pakstation gelden er vele richtlijnen waar een bio-bedrijf zich aan moet houden. Zo kan conventioneel en bio niet zomaar op dezelfde lijn worden verwerkt. De verpakkingen voor het nieuwe bio-segment zijn volledig recyclebaar, maar zo zegt Tom, er wordt gezocht naar het beste materiaal dat de vers gesneden kruiden ook de langst mogelijke houdbaarheid biedt. “Die combinatie van duurzaam materiaal met het vermogen om de shelf life te verlengen is heel belangrijk. Want hoe langer het kruid vers blijft, hoe minder voedselverspilling.”

Naast grootverpakkingen van 70 tot 250 gram voor de foodservice biedt Vitacress Real op de retailmarkt het biologische product ook in topsealverpakkingen aan. En voor een klant die maaltijdboxen aan huis levert, wordt met portion packs van 10 gram gewerkt. “Dat zijn dan boxen met ingrediënten voor bio-recepten voor een huishouden van 2 tot 4 personen,” weet Tom.

Munt en koriander

Teelt en afzet in balans
Het nieuwe Vitalicious BIO-Organic label voor de consument die bewust bio koopt, heeft volgens de salesmanager een mooi duurzaam potentieel op de Europese markt, startend bij de gespecialiseerde bio-ketens en op termijn mogelijk uit te breiden naar reguliere supermarkten om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van echte smaak: “We moeten een gezonde en organische groei nastreven. Dat betekent ons eerst goed neerzetten in de biomarkt en eens dat vlot doorloopt, op termijn uitbreiden, ook naar supermarktketens. En op dat moment moeten we ervoor zorgen dat we aan teeltzijde ons huiswerk hebben gedaan, want je kunt op een bepaald moment wel met een belangrijke retailer afspraken willen maken, als je de teelt niet goed op orde hebt, dan haal je het niet. Teelt en afzet moeten altijd in balans zijn. Dat hebben we nu mooi voor elkaar en dat willen we in de toekomst ook zo houden,” besluit Tom.

Dit artikel verscheen eerder in editie 7, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Vitacress Real
Faunalaan 50
5928 RZ Venlo
+31 88 3520520
info@vitacressreal.com
www.vitacressreal.com