Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Feijo Blesgraaf: "Die paar meter bulkbakken zullen het verschil niet gaan maken"

AH Verpakkingsvrij slaat nog niet aan

Albert Heijn verkoopt sinds dit voorjaar bij drie winkels een aantal producten niet voorverpakt, maar de klant kan ze zelf tappen. RTL Nieuws meldt dat minder verpakking prima in de tijdsgeest past, maar dat de consumenten er nog niet aan willen. "Klanten vinden het wel een goede ontwikkeling en ze zijn nieuwsgierig om het een keer te proberen, maar ze gaan nog weinig met hun eigen bakje of pot naar de winkel", zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn over AH Verpakkingsvrij. Zij geeft aan dat het nog altijd de bedoeling is van AH om komend jaar het concept naar zo'n 50 winkels uit te breiden.

Verpakkingsontwerper Laura Voet deelde het RTL-bericht op LinkedIn en zei daarover het volgende: "Een mooi concept. Minder verpakking past goed in deze tijd. Maar het succes laat nog even op zich wachten. Gedragsverandering kost tijd. Veel consumenten kiezen nog voor gemak en het meenemen van onze eigen verpakkingen zit nog niet in het systeem."

Op het bericht volgden veel reacties. Solange Domaye van Symfonio (haar bio-fonio zit in de silo's) reageert als volgt: "Er is wat nog meer uitleg nodig in de winkel. Ik heb het idee dat veel klanten nog niet precies weten hoe het werkt. Daar valt nog veel winst te behalen."

"Die paar meter bulkbakken zullen het verschil niet gaan maken"
En Feijo Blesgraaf van Bio Brandcare zegt: "Interessante headline 'bal ligt bij consument'. Die paar meter bulkbakken zullen het verschil niet gaan maken. Grootste stappen naar minder plastic zullen toch echt door de fabrikanten gemaakt moeten worden, inclusief AH PL. Wanneer iedereen kritisch kijkt naar hoe ze hun producten verpakken en bereidt is iets meer te betalen voor duurzame alternatieven dan zouden we veel verder komen dan met die paar meter verpakkingsvrij. Ik zou zeggen 'de bal ligt bij de aanbieder'."  

"Het vraagt lef, overtuiging en middelen"
Hilde van der Vegt van SUPZero plaatste ook een post naar aanleiding van het bericht. Hierin zegt ze: "Tevoren was al helder dat gedragsverandering niet overnight gebeurt, sterker nog, dat duurt een flinke tijd. Een nieuwe gewoonte aanleren kost je bij dagelijkse terugkeer een maand of drie. Bij wekelijkse boodschappen is dat zo zes maanden. Afschrijven dan maar? Ik denk het niet. Het vraagt lef, overtuiging en middelen om dit neer te zetten en consumenten alternatief winkelperspectief te bieden. Natuurlijk valt er een hoop te verbeteren, en gelukkig weet ik van dichtbij dat daar hard aan gewerkt wordt. Trots op AH en blij dat SUPZero verbonden is aan deze belangrijke stap in retail richting minder wegwerpverpakkingen."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven