Eden Fruits GmbH over de afzetmogelijkheden van Algerijnse dadels

"Het van nature hoge suikergehalte van onze dadels geeft ons een duidelijk concurrentievoordeel"

In de voorbije jaren hebben dadels zich zowel op de conventionele als op de biologische markt kunnen vestigen. Naast de bekende teeltlanden Israël, Tunesië en het Midden-Oosten, heeft ook Algerije zich inmiddels ontpopt als een betrouwbare leverancier op de internationale markt. Wij spraken met de directie van Eden Fruits GmbH, een in Kehl am Rhein gevestigd gespecialiseerd handelsagentschap, over de stand van zaken en de afzetmogelijkheden van dadels op de Duitse en de internationale markt.

Als enige verkooppartner van het zusterbedrijf Ziban Garden is Eden Fruits GmbH verantwoordelijk voor de afzet van het gehele exportvolume, niet alleen in Duitsland, maar ook in andere Europese landen, Azië en de VS. "Deze laatste afzetmarkt was door de pandemie bijna volledig ingestort, maar intussen hebben we weer wat klanten kunnen winnen. In Duitsland leveren wij aan bijna alle bekende ketens, hetzij rechtstreeks, hetzij via tussenhandelaren. Wat de bio-markt betreft, zijn wij bijzonder trots op de certificatie van het Japanse biologische zegel JAS, dat gepaard gaat met zeer hoge kwaliteitsnormen - vooral wat het behoud van de natuur betreft - die zelfs niet met die van Duitsland of andere markten kunnen worden vergeleken. Dit zal ongetwijfeld meer deuren voor ons openen."


Conventionele dadels groeien vooral in de woestijn, waardoor men te maken krijgt met watertekort en insecten. Biologische dadels, daarentegen, groeien in oases. De dadels worden handmatig ontpit. 

Pandemie en oorlogsturbulentie
Intussen was de prijsdruk van de handel tijdens de pandemische periode merkbaar toegenomen, hetgeen een groot effect had op de marges, gezien de vaste contracten en de stijgende vracht- en verpakkingskosten. "Bij sommige contracten konden wij hierdoor slechts een kleine kostenstijging doordrukken, waardoor wij uiteindelijk slechts een deel van de extra verpakkingskosten konden dekken. Deze kostenstijgingen zijn nog verergerd door de inval van Rusland in Oekraïne sinds het begin van het jaar."

Geen toegevoegde suiker
In totaal maakt het biologische aandeel ongeveer 30% van het volume uit (5% van het volume van de Algerijnse markt), en in vergelijking met conventionele dadels ligt het prijsniveau van biologische producten gewoonlijk 25% hoger. "Een aanzienlijk deel van de bio-oogst gaat naar de VS, hoewel biologische dadels ook in Europa steeds populairder worden." Ook de rassenkeuze van de Algerijnse dadelproductie is van cruciaal belang. "De Algerijnse dadelproducenten leggen zich hoofdzakelijk toe op de productie van de variëteit Deglet Nour. Met een eenheidsgewicht van ongeveer 7-9 gram is deze dadel aanzienlijk kleiner dan de conventionele Medjoul. Dankzij de vruchtbare bodem en het unieke microklimaat in het teeltgebied scoren onze Algerijnse dadels met een unieke smaak, vruchtvlees en glans. Het natuurlijke suikergehalte is relatief hoog, en daarom kunnen wij voor de Deglet Nour dadels in Algerije volledig afzien van toegevoegde suiker, hetgeen in andere teeltgebieden daarentegen wel gebruikelijk is", licht het management toe. 

De Algerijnse dadels beschikken over vrijwel alle bio-certificaten: Biologische EOS, biologische NOP, biologische JAS. Zij hebben onder andere ook de volgende certificeringen: IFS-Food, BRC-Food, Cosher, Halal en Vegan en binnenkort zal men ook als eerste Algerijnse dadelproducent het Fairtrade-certificaat ontvangen. 

Duitsland: Kleinverpakkingen en dadels zonder pit voeren boventoon
Terwijl in de buurlanden, zoals Frankrijk, de dadel nog hoofdzakelijk met pit wordt gegeten, is de ontpitte vrucht in de Duitse handel inmiddels geheel ingeburgerd. "Tot 80 procent van het volume in Duitsland bestaat uit dadels zonder pit. Bovendien worden dadels in de Duitse retail overwegend in kleine verpakkingen van 200 of 250 gram aangeboden, hoewel bepaalde ketens ook verpakkingen van 400 gram in de handel hebben. Wat het type verpakking betreft, zijn kartonnen dozen en golfkarton of hout erg populair bij de detailhandel."

Marketingpotentieel voor dadelproducten
Dadels worden gewoonlijk in oktober geoogst, waarna de nieuwe oogst vanaf november wordt geëxporteerd. Verkooppieken zijn er met name tussen augustus en december, alsook tijdens de ramadanperiode. "In deze periode wordt soms een extra omzet van wel 35 procent behaald." Naast gedroogde dadels vinden ook verwerkte dadelprodukten, zoals siroop, pasta en gevulde dadels, gretig aftrek bij de consument. "Natuurlijke voedingsmiddelen zoals dadels zijn duidelijk in de mode en wij streven er dan ook naar om dit potentieel verder te benutten. Om die reden zijn we ook vertegenwoordigd op meerdere belangrijke evenementen, zoals BioFach Nürnberg en BioFach Amerika, zodat wij onze afzetmarkten kunnen consolideren en waar mogelijk uitbreiden".

Bezoek het bedrijf op BioFach 2022: Hal 9/Stand 127.

Foto's: Eden Fruits GmbH

Voor meer informatie:
Alexander Lasslop
Eden Fruits GmbH
Bierkellerstraße 18
77694 Kehl 
+49 (0)7851  6 36 71 67
a.lasslop@edenfruits.de   
www.edenfruits.de    


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven