Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Odin zet vol in op hanenvlees

De biologische foodcoop Odin start in juli de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, meehelpen een transparantere pluimveeketen te ontwikkelen en een markt voor hanenvlees te creëren. Odin biedt hanenvlees daarom online aan voor een aantrekkelijke consumentenprijs.

Leghennen hebben ook broertjes
“De leghennen die onze consumptie-eieren leggen, kregen bij hun geboorte ook een broertje”, zegt Merle Koomans van den Dries (directeur Odin). “Want uit één op de twee bevruchte eieren komt tenslotte een haan. Een groot deel van de hanen wordt echter direct na de geboorte verwerkt in diervoeding. De biodynamische pluimveehouderij heeft het besluit genomen om deze haantjes voortaan op te laten groeien en te verwerken tot volwaardig biodynamisch hanenvlees. Odin is blij met deze ontwikkeling, vandaar dat we deze steunen.”

Eet je eieren, dan ben je ook verantwoordelijk voor de haan
Volgens Merle is de beslissing van de biodynamische pluimveehouderij goed nieuws. “Het heeft natuurlijk ook tot gevolg dat er kwalitatief goed hanenvlees op de markt komt. En bij het opeten daarvan hebben wij hulp van consumenten nodig. Wij vragen alle eiereters daarom: kies jij alléén eieren voor je geld? Dat is een interessante vraag voor bijvoorbeeld de vegetariërs onder ons, maar eigenlijk voor iedereen. Wij vinden een transparante en verantwoorde voedselketen in ieder geval erg belangrijk, daarom doen we dit.”

Samen het verschil maken
“Dus hou je van eieren, denk dan ook aan de haantjes”, aldus Merle. “Eet je geen vlees maar voel je je nu wel verantwoordelijk? Dat is mooi. Overweeg dan toch eens een haantje mee te nemen naar een buurtbarbecue. Dan kun je gelijk het verhaal vertellen en het hebben over de dilemma’s van een verantwoorde pluimveehouderij en onze eierconsumptie. Want we moeten samen het verschil maken.”

4800 haantjes per jaar
“De klanten van onze eigen Odin winkels en die van andere afnemers van onze groothandel eten gezamenlijk ongeveer 1,2 miljoen biodynamische eieren per jaar”, zegt Merle. “Een kip legt zo’n 300 eieren per jaar. Daarvan gaat een deel verloren, bijvoorbeeld door breuk en dan hou je er ongeveer 250 per jaar over. Voor die 1,2 miljoen eieren heb je dus ongeveer 4800 leghennen nodig. Dat betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het zorgvuldig omgaan met 4800 haantjes. We kiezen ervoor om het grootste deel van de kosten van het opgroeien van de hanen te verrekenen in de prijs van de eieren. Per 4 juli 2022 gaat de prijs van onze biodynamische eieren daarom met € 0,05 omhoog. Door de prijs van de eieren te verhogen kunnen we haantjes van minimaal 1000 gram voor €5,99 verkopen. We hopen daarmee de drempel voor het kopen van een haantje te verlagen zodat er geen goed vlees verloren gaat. Uiteraard hebben we een aantal lekkere hanenvleesrecepten ter inspiratie gemaakt en mensen kunnen de haantjes online bij ons bestellen op Odin.nl.”

Opgroei, huisvesting en slacht
Als ze 1 dag oud zijn komen de hennen- en hanenkuikens samen in de stal van een opfokbedrijf in Nederland. Het aantal vierkante meters per kip is wettelijk vastgelegd. Dat betekent dat er meer stallen nodig zijn om ook de hanen op te kunnen laten groeien. Na circa 15 weken gaan de hanen naar de slachterij en komen ze als broederhaantje op de markt. De leghennen gaan naar het biodynamische legbedrijf De Grote Kamp en beginnen op een leeftijd van 20 weken met het leggen van eieren. Dit doen ze vervolgens ruim een jaar. Zodra de hennen uitgelegd zijn gaan ook zij naar de slachterij en worden ze verwerkt tot soepkip. Zo probeert de biodynamische pluimveehouderij samen met Odin en consumenten de kringloop verder rond te maken.

Pluimveeslachterij Van der Meer
Het slachten, verpakken en invriezen gebeurt bij pluimveeslachterij W. van der Meer en Zonen B.V. in Dronryp. Dit familiebedrijf is gespecialiseerd in het slachten van leghennen en panklaar maken tot soepkippen. Voor Odin breiden ze hun specialisatie uit met het slachten van de broederhanen. Het slachten gebeurt volledig in eigen beheer, tegen een aanvaardbare kostprijs, en volgens de geldende EG-richtlijnen en -handelsnormen. Bij W. van der Meer worden ook de uitgelegde biodynamische hennen geslacht. De slachterij heeft als uitgangspunt dat het vangen, transporteren en slachten van de kippen zo diervriendelijk mogelijke gebeurt. De vaste medewerkers hebben de training ‘Dierwelzijn op de slachterij’ gevolgd en er is dagelijks een zogenaamde ‘Poultry Welfare Officer’ aanwezig die verantwoordelijk is voor het borgen van het welzijn van de leghennen. Daarnaast zien alle chauffeurs erop toe dat de kippen op een diervriendelijke manier gevangen en in de aanvoerkratten geladen worden. De chauffeurs bepalen per rit of de op de eigen vrachtauto’s aangebrachte beschermingen tegen weersinvloeden noodzakelijk zijn tijdens het vervoer.

Voor meer informatie: info@odin.nl en www.odin.nl 

Publicatiedatum: