Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Alain Caron heeft zo'n twintig recepten verzameld waarbij onze specerijen worden gebruikt"

QR-code neemt consument bij de hand in de wereld van specerijen

Tholen - Wie de nieuwe Ekoplaza Foodmarqt in Amsterdam is binnengelopen, heeft ze wellicht al gezien. De producten van het merk Duqqa!, die in dit nieuwe winkelconcept hun debuut maakten. Het assortiment van dit nieuwe merk is fors, gezien de flinke hoeveelheid schapruimte die met de specerijen en kruiden werd ingericht.

Het merk Duqqa werd opgericht door Vanilla Venture en The Organic Flavour Company. Gerard Jansen is directeur van Vanilla Venture en hij vertelt dat zijn groothandel in het verleden al producten leverde aan Marqt. "Toen nog onder het merk Souq Premium. Dat assortiment was deels biologisch. Toen Udea Marqt overnam hebben we de kans gekregen om een volledig biologische productlijn te ontwikkelen. Udea bracht ons ook in contact met The Organic Flavour Company die veel ervaring heeft in de import van biologische kruiden."

Het zoeken naar mooie smaken en kwalitatieve producten, dat hebben de twee bedrijven gemeen. "Bijna alles is nu wel beschikbaar uit biologische teelt, maar het blijft soms een enorme zoektocht om mooie kwaliteit en genoeg volume te vinden. In sommige gebieden waar specerijen geproduceerd worden, is geen goede controle op de biologische teelt, zoals Palestina en Libanon. In die gevallen moeten we uitwijken naar andere landen. Sommige specerijen zoals komijn, zijn lastig te krijgen. Aan de andere kant is er gelukkig steeds meer te krijgen en is het ook van steeds betere kwaliteit. We hebben bijvoorbeeld prachtige steranijs uit Vietnam van de mooiste kwaliteit."

Plantaardig eten maakt specerijen interessant
Terwijl voor de ene consument de wereld van specerijen nog veel geheimen kent, ontdekt de ander steeds meer. Met name specerijenmixen zijn bezig aan een opmars, merkt Gerard. "In de gastronomie wordt sinds jaar en dag gewerkt met mixen zoals vandouvan, za'atar  en ras el hanout. Consumenten lijken het nu ook interessanter te vinden om mee aan de slag te gaan."

Volgens Gerard hangt het ermee samen dat mensen steeds meer plantaardig gaan koken. Kruiden en specerijen worden daardoor interessanter als smaakmaker. Hij benoemt hierbij ook de invloed van chefkok en auteur Yotam Ottolenghi.

Alain Caron helpt op weg
Maar ook voor wie het wellicht een beetje duizelt als je voor dat schap in de supermarkt staat, is er uitkomst. Culinair expert Alain Caron helpt consumenten op weg in het gebruik van de specerijen. "Ik ken Alain al vele jaren. Toen hij hoorde dat we met dit nieuwe merk bezig waren, was hij meteen enthousiast. Alain heeft zo'n twintig recepten verzameld waarbij onze specerijen worden gebruikt", legt Gerard uit. Via een QR-code op de verpakking komen mensen op de website waar uitgebreide informatie, historische weetjes en de recepten van Alain. Er komen steeds recepten bij. 

En er is nog een manier om de specerijen en kruidenmixen te leren kennen. Ze worden namelijk ook gebruikt in de gerechten van de Marqt keuken. Zo zijn ze te vinden in de linzensoep en chili con carne. En wie de QR-code op de verpakking van die gerechten scant, krijgt een boodschappenlijstje met daarop alle ingrediĆ«nten.

Voor meer informatie:
Gerard Jansen
Duqqa!
020 676 9146  
info@duqqa.nl
www.duqqa.nl