"Het is waardevol en leuker om financiering via particulieren te regelen"

Voortvarende start voor obligatielening Het Blauwe Huis

Tholen - Sinds een jaar verkoopt Het Blauwe Huis obligaties aan particulieren en bedrijven. De financieringsruimte die hierdoor ontstaat wordt gebruikt voor de ontwikkeling van het bedrijf. Bijvoorbeeld door investeringen in machines, productieruimte en nieuwe verpakkingen etc. Een deel van de middelen wordt gebruikt om bestaande financiering om te rollen. Eind augustus konden de obligatiehouders, inmiddels zo'n 250, elkaar ontmoeten en kennismaken met het bedrijf dat zij mede financieren.

Tuinder Olle van der Weide en algemeen directeur Severijn Velmans

Eigenlijk zou de bijeenkomst voor obligatiehouders onderdeel zijn van de jaarlijkse open dag, legt Severijn Velmans uit. Hoewel die dit jaar vanwege de beperkende maatregelen voor evenementen voor het tweede jaar moest worden geschrapt, werd besloten om toch een speciale bijeenkomst voor obligatiehouders te organiseren.

Rondleiding
Ongeveer vijftig obligatiehouders verzamelden zich op 29 augustus in Ruinerwold waar ze een lezing en rondleiding over het kruidenbedrijf kregen en konden lunchen met de medewerkers van het Blauwe Huis. "We houden obligatiehouders via nieuwsbrieven en sociale media op de hoogte van het reilen en zeilen op het bedrijf, maar het is ook waardevol om het bedrijf te laten zien", zegt Severijn.

De obligatiehouders kregen tijdens een rondleiding te horen hoe de rozen, bijvoet, goudsbloemen, vrouwenmantel, korenbloem en dropplant en alle andere soorten worden gekweekt en verwerkt. "Het is uniek dat we een stukje landbouw zelf doen. Daar vertellen we graag over." 

Het oogstseizoen is inmiddels praktisch ten einde. "Van sommige planten oogsten we de bloemen, zoals onder andere bij goudsbloem en korenbloem. Andere gewassen, zoals kamille en venkelkruid worden in zijn geheel (als herba) geoogst. We drogen alle gewassen direct na de oogst."


De producten krijgen nieuwe bio-based verpakkingen en nieuwe labels. "We zien dat sommige producten dankzij de nieuwe labels beter lopen." 

Verbinding
De belangrijkste reden om obligaties uit te geven was voor het kruidenbedrijf de verbinding met obligatiehouders. "Je kunt leningen bancair regelen maar het is waardevol en leuker om financiering via particulieren te regelen. Dan betaal je rente aan mensen die je kent en die jouw producten gebruiken. Je maakt er verbinding mee."

Iets meer dan de helft van de obligatiehouders hebben obligaties met een looptijd van tien jaar tegen 3,5% rente. Het overige deel ontvangt 2,5% rente over obligaties met een looptijd van vijf jaar. 

Voortvarende start
De obligatielening werd voor in totaal een miljoen uitgezet. 80 procent is binnen. Een voortvarende start die Severijn verklaart door de naamsbekendheid en identiteit van Het Blauwe Huis. "Het gaat goed omdat we al lang bestaan en we veel mensen bereiken. Mensen die willen investeren in bedrijven die ze inspirerend vinden zoeken soms lang om een passend bedrijf te vinden."

Severijn had ervaring met de uitgifte van obligaties en heeft de prospectus grotendeels zelf geschreven. "We hebben een speciale webpagina gemaakt waarop we alle content over de obligaties delen en obligaties verkopen. Aan de achterkant hebben we gezorgd voor een register waarin alle obligatiehouders staan en van waaruit we de rente en aflossing in batch kunnen betalen. Verder besteden we natuurlijk de nodige tijd aan het maken van de nieuwsbrieven om obligatiehouders op de hoogte te houden."

Het oogstseizoen is inmiddels praktisch ten einde.

Nieuwe machines
Het geld dat via de obligaties wordt binnengehaald, besteed het bedrijf aan zaken om de productie te verbeteren. Zo is er een nieuwe molen aangeschaft en kwamen er nieuwe machines om gedroogde kruiden te mengen en te sealen. Daarmee kan er met dezelfde ruimte meer worden geproduceerd. Dat is ook nodig omdat we de afgelopen jaren flink zijn gegroeid en weinig fysieke ruimte hebben om op te schalen.

Betekenis
In zijn lezing ging Severijn vooral in op wie Het Blauwe Huis is en wat het bedrijf wil betekenen. "Je kunt je richten op de biodiversiteit die afneemt, op het aantal bosbranden dat toeneemt en op alles wat niet goed gaat. Voor ons is het belangrijk om ons te richten op datgene waar we aan kunnen bijdragen. Onze focus ligt op wat we kunnen doen, in plaats van op wat er niet goed is in de wereld. We willen bijdragen aan een duurzamere wereld en economie. Problemen zie ik als een kans om een nieuwe vaardigheid te leren", besluit Severijn.

Voor meer informatie:
Severijn Velmans
Het Blauwe Huis
Buitenhuizerweg 19 (ingang kwekerij en winkel)
7961 LX Ruinerwold
+31 (0)522 481827
severijn@hetblauwehuis.nl 
www.hetblauwehuis.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven