Geluksdag voor de boeren met een GeluksVogel kippenkar

Op dinsdag 29 juni kwamen alle GeluksVogel boeren bij elkaar in Nistelrode. Nistelrode is de thuishaven van GeluksVogel Yvonne Sturm, die het concept heeft ontwikkeld samen met Rico en Stijn van WijKamp, de ontwerpers en bouwers van de mobiele kippenkarren. De zonnige dag begon met een kennismakingsronde van de boeren en andere deelnemers, waarbij meteen al ervaringen werden uitgewisseld.

De ontvangst

Het programma ging van start met een lezing van Vera Bavinck, pluimveedierenarts bij Avi-Vet. Vera begon met de evolutie van de huidige kip waardoor het gedrag van kippen duidelijk wordt. Het belang van observeren, onder andere om tekorten te herkennen in de voeding (bij de Gelukskippen 100% biologisch). Het herkennen en behandelen van parasieten. Wat te doen bij pikkerij, vooral bij de ophokplicht, en andere gezondheidsproblemen. Avi-Vet heeft een Kipkompas ontwikkeld om wetenschappelijk het welzijn te meten en data te verzamelen.

Vera Bavinck

Daarna vertelde Poppe Braam (in het midden op de bovenste foto) over zijn ervaringen met 2 hanenkarren. Poppe had in 1980 al een biologisch pluimveebedrijf en is bekend als oprichter en eigenaar van DO-IT. Als het huidige DID-IT begeleidt Poppe GeluksVogel met de hanenkarren, de broederhanen, en het ontwikkelen van andere dubbeldoel kippenrassen.

Heleen Klinkert

Heleen Klinkert van Nieuw Groen heeft als doel het aanpakken van het probleem van klimaatverandering door projecten met boer-burger(bedrijf) connectie, waarbij door vrijwillige deelname klimaatheffing wordt berekend en in het bedrijf dat CO2 vastlegt wordt geïnvesteerd.

Erik-Jan van den Brink, mede-eigenaar van Udea zorgt voor de verkoop van GeluksVogel eieren en vlees en werkt vanuit de groothandel mee aan concepten zoals Man in de Pan waar bokken, stieren, beren (mannetjesvarkens) en hanen mogen leven en vlees produceren.

Bijenbaas is een organisatie die landelijk bijenkasten plaatst en verzorgt. Een pilot met bijenkasten bij GeluksVogel zorgt voor het verbeteren van de biodiversiteit en bestuiving van toekomstige bomen.

Sabine van den Brink als marketing- en communicatiespecialist gaat de GeluksVogel en boeren ondersteunen met het opzetten van een strategisch communicatie- en social media-plan.

Bij de lunch werd de hanensoep en worsten van hanenvlees geserveerd. Na de lezingen en verhalen was er advocaat van de Gelukseieren met een dot slagroom. Het was een zeer geslaagde dag dankzij de informatieve lezingen, verhalen en onderlinge gesprekken.

Voor meer informatie: info@geluksvogel.bio en www.geluksvogel.bio  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven