Tijdens de coronapandemie heeft Ekoplaza het aantal klanten flink zien groeien. "Dat is goed nieuws, maar we maken ons tegelijkertijd ook zorgen over het feit dat het aandeel Nederlandse boeren, dat de omslag maakt naar biologische landbouw, stagneert", stelt Erik Does, CEO van Ekoplaza. "Daarom is ons team van AGF-specialisten als proef de afgelopen jaren een aantal boeren gaan helpen om de omschakeling mogelijk te maken en samen te bouwen aan een gezonde samenwerking. Een dergelijke samenwerking in de keten past niet alleen in onze maatschappelijke missie, maar is ook een puur praktische keuze. En deze pragmatiek omlijsten we de komende weken met de campagne 'ik word bioboer', waarmee we de volgende generatie alvast op speelse wijze de basisbeginselen van gezonde en biologische landbouw bij willen brengen."
Aspergeteler Erik Verhoeven. Eén van de telers die Ekoplaza helpt om om te schakelen naar biologische teelt.
Eerder dit jaar berichtte brancheorganisatie Bionext dat in 2020 22% minder boeren omschakelen op biologische bedrijfsvoering dan in 2019. Terwijl het biologisch areaal stijgt, en er steeds meer landbouwgrond bij komt dankzij biologische boeren die uitbreiden, zijn er al zes jaar op rij minder omschakelaars. Met 3,8% biologische landbouwgrond blijft Nederland echter nog flink achter ten opzichte van de haar omringende landen, zoals Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Frankrijk. "En dat is om een aantal redenen een zorgelijk vooruitzicht", meent Erik, "want tegelijkertijd zijn consumenten het afgelopen jaar vaker biologische producten gaan kopen. De aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen steeg het afgelopen jaar met 7%. Maar als het aanbod niet net zo snel mee groeit, dan zijn we als biologische supermarkt straks genoodzaakt om meer producten uit het buitenland te halen en dat is niet slim als we als Nederland tegelijkertijd ook de klimaatdoelen willen halen. Bovendien wil de consument dat ook niet. Uit marktonderzoek blijkt namelijk dat consumenten met deze zelfde klimaatdoelen in hun achterhoofd veel waarde hechten aan lokale producten. Meer nog dan aan gifvrije voeding."
Boeren helpen omschakelen naar biologische teelt
"In Nederland is het debat rond de transformatie van de landbouw de laatste jaren om begrijpelijke redenen tamelijk verhit. En eerlijk gezegd heeft 'de biologische supermarkt' sinds haar prille bestaan al felle kritiek moeten incasseren. Daarom laten wij deze publieke debatten graag aan anderen over en vertalen wij de maatschappelijke verantwoordelijkheid die we, als retailer tussen bodem en bord, voelen in het praktische mantra: gewoon doen. Sinds een aantal jaren ondersteunt Ekoplaza dan ook boeren bij het omschakelen naar biologische landbouw", aldus de AGF-specialist van Ekoplaza, Rene Oosting. "Wij helpen boeren die willen omschakelen met het opzetten van een gezonde bedrijfsvoering. Door samen met hen te bouwen aan een gezonde bedrijfsvoering en samenwerking. Daarin denken wij niet alleen mee in belangrijke keuzes, maar nemen wij als retailer ook verantwoordelijkheid en helpen wij bioboeren-in-spe ook tijdens de omschakelperiode met de afzet en nemen we ze mee in onze teeltprogramma's. Wij zijn als AGF-team dan ook altijd actief op zoek naar boeren die deze omschakeling ook overwegen."
Op basis van de mondiale groeicijfers en de plannen van de Europese Commissie rondom de 'Green Deal' en de 'Farm to Fork’-strategie verwacht brancheorganisatie Bionext dat de biologische sector de komende jaren fors zal groeien. Achterliggende redenen voor de verwachte aanhoudende groei is de toenemende maatschappelijke druk op de landbouw om een bijdrage te leveren aan, onder andere, het klimaat, bodemvruchtbaarheid, schoon water en biodiversiteit. Voor al deze punten wordt de biologische landbouw gezien als een onderdeel van de oplossing
Jong geleerd oud gedaan
Erik Does: "We zien overal om ons heen dat kinderen veel interesse hebben voor bloemen, bijen, vogels en wormen, maar begrijpelijkerwijs nog niet altijd snappen hoe belangrijk al deze dieren zijn voor de pannenkoek, pap of perenijs op je bord. Omdat we beseffen dat de kinderen van nu rond 2030 alweer voor hun beroepskeuze staan, nemen wij ze nu alvast mee in de basisbeginselen van hoe natuur, landbouw en de voedingsmiddelenindustrie ook in de toekomst positief samen kunnen blijven werken. Vanuit die gedachte lanceren wij, samen met onze partners Natuur & Milieu en de Vogelbescherming vandaag de campagne 'ik word bioboer' gericht op kinderen tussen 6 en 12 jaar oud. Via de website leren kinderen aan de hand van knutselopdrachten, quizzen, kleurplaten, recepten, video's en een online kindermagazine hoe zij zelf kunnen zorgen dat bijen, vogels, bloemen en bodem gezond blijven. Ook kunnen ze meedoen aan een wedstrijd waarmee leuke prijzen te winnen te zijn. Ouders krijgen bij besteding van 25 euro een ontdekposter mee voor hun kinderen en alle klanten ontvangen een zakje met biologisch zaad voor kropsla mee. Online krijgen de kinderen zaai- en groeitips, zodat ze een paar weken later zelf hun eigen familie kunnen trakteren op een smakelijke zelf verbouwde biologische salade."