Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ons doel: biologische en ecologische producten aanbieden zonder evenknie"

Pro-Vera neemt Distribio over

Antoine d'Ydewalle en Cédric Mourlon, twee Belgische ondernemers die zich toeleggen op het ontwerp en de distributie van bio-producten (voedingssupplementen, cosmetica), hebben het distributiebedrijf Distribio overgenomen, een Belgische speler in de verdeling van biologische voedings- en verzorgingsproducten. Met deze deze overname wil Pro-Vera hun positie in de snelgroeiende bio-productmarkt versterken.

Met de overname van Distribio, een in 1987 opgericht distributiebedrijf bestaande uit meer dan 2.500 referenties, maken Antoine d'Ydewalle en Cédric Mourlon hun gemeenschappelijke visie en doelstellingen concreet: nieuwe horizonten openen voor de Belgische biologische markt, zowel in termen van (assortimenten van) producten als distributiekanalen.

Cédric en Antoine

Natuurlijk gezond
Antoine en Cédric werken sinds 2008 samen. Antoine sloot zich toen aan bij Cédric, die een paar maanden eerder Pro-Vera had overgenomen. Pro-Vera was op dat moment verdeler van voedingssupplementen. Samen ontwikkelden ze het onderdeel biologische cosmetica en brachten in 2009 AUREA, een eerste cosmeticalijn op basis van aloë vera, uit.

Zich bewust van de schadelijke effecten van conventionele zonneproducten op mens en milieu, ontwikkelden de twee ondernemers in 2010 een van de allereerste assortimenten gecertificeerde biologische zonneproducten in Europa: BIOSOLIS.

VERA SANA kwam vervolgens alle voedingssupplementen van het bedrijf onder één merk en identiteit vervatten. Het bedrijf groeide samen verder met de nieuwe kantoren en opslagruimtes die ze in 2015 in Nijvel bouwden.

Uitbreiding in de verdeling
In 2012 werden Antoine en Cédric eigenaar van het bedrijf Bioholistic Diffusion in Doornik. Deze overname stelde hen in staat zich niet langer te beperken tot biologische winkels, maar gaf hen ook toegang tot (para)apotheken en de medische en therapeutische wereld.
Tegelijkertijd bleven Cédric en Antoine hun assortiment uitbreiden door zo'n dertig producten te ontwikkelen die aan hun eigen merken werden toegevoegd. Biosolis werd het eerste echte exportproduct van Pro-Vera. Biosolis werd het eerste gecertificeerde biologische merk zonneproducten dat voor de fda-tests in de Verenigde Staten slaagde.

Scharnierperiode 2020-2021
Vanaf de eerste lockdown en in een moeilijke wereldwijde economische context, beleeft de biologische markt paradoxaal een echte nieuwe bloeiperiode. Volgens beide ondernemers moet de Belgische biowereld, naast deze tijdelijke verschijnselen, zich aanpassen om zijn voortbestaan veilig te stellen. Pro-Vera sluit het boekjaar 2020 af met een omzet van ruim 3 miljoen euro voor een team van 9 personen, maar het bedrijf blijft niettemin op zoek naar nieuwe opportuniteiten. 

Premium en betaalbare bio
De overname van Distribio stelt hen in staat om hun aanbod aanzienlijk uit te breiden, door middel van een veelheid aan assortimenten voedingsproducten, cosmetica en hygiëneproducten, schoonmaakmiddelen en biologische gezondheidsproducten. "We waken erover om nauwe samenwerkingen aan te gaan met familiebedrijven in de biologische sector, die voor hun werknemers hoge normen hanteren inzake loon en werkmethoden. Ons doel: biologische en ecologische producten aanbieden zonder evenknie", bevestigt Antoine.

Marktontwikkelingen
De gemeenschappelijke logistiek die het gevolg is van de fusie van de twee bedrijven vertaalt zich ook in een nieuwe commerciële kracht in de biologische en (para)medische marktsector. "Om ons historische klantenbestand in handen te houden, was het essentieel voor ons om een aanzienlijke aanbod voedingsproducten en een onberispelijke logistieke service aan te bieden", verduidelijkt Cédric. "Deze strategie is ook perfect geïntegreerd in de trend naar algemene consolidatie op de Europese biologische markt."

"We zien veel Belgische kmo's, onder andere, zeer kwalitatief in biologische producten, maar die structureel beperkt blijven in hun ontwikkeling. We zijn van onze kant zeker van plan om de topproducten en nieuwe concepten die in onze sector opduiken, te blijven opzoeken. Vandaag zijn we beter dan ooit bewapend om de eindconsument te adviseren en te bevoorraden via onze nieuwe structuur", besluit Antoine.

Voor meer informatie: info@provera.biz en www.provera.bio  

Publicatiedatum: