Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martin Bristot (VOG Products) over de appelverwerking

"Bio-markt voor appelsappen en appelpurees is al lang uit de niche gegroeid"

In de afgelopen drie jaar is de aanvoer van bio-appelen bij fruitverwerker VOG Products in Leifers (Zuid-Tirol) meer dan verdrievoudigd. Martin Bristot, Senior Key Account Manager bij VOG Products meent hierover: "De bio-markt voor appelsappen en appelpurees is al lang uit de niche gegroeid", zo zei hij tegen Raiffeisen Nachrichten.

Welke actuele trends ziet u op de internationale bio-markt?
Martin Bristot: "In heel Europa, maar vooral in Zuid-Tirol groeit het aanbod aan bio-appelen exponentieel. In onze fabriek in Leifers komen tegenwoordig meer dan drie keer zoveel bio-appelen binnen dan drie jaar geleden. Dat is een zeer positieve trend, want duurzame teelt betekent afzien van het gebruik van een groot aantal gewasbeschermingsmiddelen. Het is echter ook een uitdaging om deze stijgende hoeveelheid aan bio-producten op de markt voor appelsappen en -purees te plaatsen. Momenteel zien we dat de vraag soms nog wat achter blijft bij het aanbod."


Martin Bristot, Senior Key Account Manager bij VOG Products. 
Foto: Raiffeisen Nachrichten

Hoe ziet het er bij de supermarkten uit?
Martin Bristot: "Momenteel springen discounters zoals Lidl of Aldi in op de bio-trend. Ze hebben het tot hun doel gemaakt om een bepaald percentage van hun assortiment biologisch te maken. We zien dat vooral in Duitsland, maar ook in Frankrijk, Oostenrijk en in de noordelijke landen. Dat stimuleert de verkoopbare hoeveelheid appelsap enorm. Deze trend gaat helaas ten koste van klassieke biowinkels en premiumwinkels, want hun marge krimpt, hoewel ze vaak al sinds vele jaren inzetten op biologische producten."

Zijn er verschillen bij biologisch?
Martin Bristot: "Absoluut. Demeter en Bioland schrijven nog strengere regels voor dan de regels die in de bio-verordening van de EU zijn vastgelegd. Dit is bijvoorbeeld in Duitsland, de belangrijkste appelsapmarkt, een absoluut groeiende niche – hier neemt de gevraagde hoeveelheid duidelijk toe. VOG Products is Bioland-gecertificeerd, c.q. een deel van onze leveranciers levert Bioland- en Demeter-producten. Deze kwaliteitsaspecten in combinatie met de herkomst uit Zuid-Tirol vormen voor veel kopers een belangrijk thema en zijn in de coronatijd nog belangrijker geworden."

Welke klantensegmenten zijn het sterkst geïnteresseerd in het thema biologisch?
Martin Bristot: "Dat zijn vooral de jongere generaties, zoals bijvoorbeeld moeders die bio-babyfood kopen. Maar ook de 'bio-pioniers' - dat wil zeggen de consumenten die reeds sinds twintig jaar biologische producten kopen, zijn en blijven overtuigde kopers."

Is de Golden Delicious nog steeds de klassieke bio-appel van Zuid-Tirol?
Martin Bristot: "Ja – de grootste hoeveelheid bio-appelen bestaat bij ons nog steeds uit Golden Delicous. Daarna volgen Gala en sinds kort ook nieuwe rassen zoals Pinova, Kanzi, Jazz, Bonita of Ambrosia."

Is bio-appelsap nog steeds een nicheproduct?
Martin Bristot: "De markt is inmiddels te groot geworden om het nog als nicheproduct te zien. De totale Italiaanse appeloogst bedraagt circa 2,2 miljoen ton – daarvan is circa 200.000 ton van bio-kwaliteit. In Zuid-Tirol bestaat meer dan 10% van de oogst uit bio-appelen; Biosüdtirol en Bio Vinschgau zijn inmiddels de grootste bioproducenten in Europa. Wij van VOG Products nemen onze bio-producten uitsluitend van onze leden af. De aanvoer van bio-appelen in onze fabriek in Leifers is dan ook hoog. Dat heeft ons tot 's werelds grootste bio-producent van appelsap, -concentraat en -puree op één standplaats gemaakt."

Welk bio-productassortiment is momenteel populair?
Martin Bristot: "Er is altijd veel vraag naar purees voor babyvoeding – ze worden door onze B2B-klanten vaak met andere fruitpurees gemengd. In Frankrijk zijn de zogenaamde knijpzakjes momenteel een hardloper: ze bevatten een dikke vloeibare puree die als tussenmaaltijd geconsumeerd wordt. Een interessante trend is in Italië te zien: hier gaat de trend van balsamico richting appelazijn – daarvoor gebruiken veel producenten ons concentraat. En nog een verrassing: het suikerdebat in Europa leidt ertoe dat in plaats van suiker nu veelvuldig zoetstoffen uit fruit gebruikt worden. Producenten van jam of fruitrepen, evenals bakkerijen, maken daarom graag gebruik van ons bio-concentraat."

In welke richting zal de toekomstige ontwikkeling gaan?
Martin Bristot: "Op exotische markten met een hoge koopkracht in Azië of ook in de VS heerst een hoog bio-bewustzijn. Ik denk dat van daaruit in de komende jaren een verdere opleving van de vraag zou kunnen komen. In z'n totaliteit is het thema bio echter sterk afhankelijk van de ontwikkeling op de versmarkt en van de beslissing van de telers of zij biologische of conventionele producten willen telen. We zullen in ieder geval samen met onze leden de door hen ingeslagen weg voortzetten."

Voor meer informatie:
VOG PRODUCTS Gen. landw. Ges.
A. Nobel 1 · I-39055 Leifers 
T +39 0471 592311
F +39 0471 592312
info@vog-products.it
www.vog-products.it  

Publicatiedatum: