Marcell Kovacs (innovatiebureau Maxellco):

"Teelt op water zou label 'biologisch' moeten krijgen"

Eerder dit jaar kwamen veel vertical farms en hun investeerders van een koude kermis thuis na een uitspraak van de EU: hoewel teelt op water veilige, voedzame groenten oplevert, worden deze groenten door AGRI (Committee on Agriculture and Rural Development) van het Europese Parlement, niet aangemerkt als 'biologisch'. 

Veel voordelen verloren
"De teelttechnologie is in de laatste vijf jaar met sprongen vooruitgegaan, en dan staan we nog maar aan het begin," zegt Marcell Kovacs, oprichter en directeur van Maxellco, een innovatiebureau. "Het volgende EU-budget zal miljoenen euro's vrijmaken voor de agrarische sector in de vorm van beurzen of investeringen voor een duurzamere en groenere sector. Dit is het moment en de plaats om getuige te zijn van de revolutie voor de komende 5 tot 7 jaar."

De technologie in nieuwe teeltoplossingen, zoals geautomatiseerde vertical farms, hydroponics en aquaponics, hebben als resultaat dat deze producten groot op de markt komen. De teelt in high-tech faciliteiten is echter duur, omdat arbeid, elektriciteit en verwarming grote kostenfactoren zijn die onder controle gehouden moeten worden. Door de hoge investerings- en exploitatiekosten is het voor de sector van cruciaal belang om de producten tegen een hogere prijs te verkopen om het bedrijf draaiende te houden, is Marcell van mening.

Volgens Marcell is een oplossing het classificeren van indoor farming als 'biologisch' met gebruik van het logo dat in alle EU-27 landen wordt gebruikt. 

"Het lijkt erop dat labels als 'bio', 'biologisch', 'eco', of 'lokaal geteeld' cruciaal zijn om een hogere prijs voor het product te kunnen vragen. Het biologische label is een direct herkenbaar statement voor kwaliteit geworden. Wij bekeken retailprijzen in verschillende Europese regio's en kunnen laten zien dat er 30%, of soms zelfs 50% meer gevraagd kan worden voor biologische AGF-producten", zegt Marcell. "Het label is dus duidelijk krachtig en telers willen graag bij deze biologische groep horen."

Waarom afgewezen?
"Het was onrealistisch om aan te nemen dat het Europese Parlement hydroponics zonder slag of stoot als biologisch zou gaan bestempelen", zegt Marcell. "De technologie ontwikkelt zich altijd sneller dan wetgeving en regulering, dat volgt vijf tot tien jaar later. Telers moeten zich schrap zetten voor jarenlange investeringen in technologie en marketing. Om de classificatiedoelen te halen, moet de sector zich verenigen en zich samen hard maken voor een verandering van de wet, of om een nieuw label te ontwikkelen wat de standaard wordt voor hydroponics en indoor farming. Zelfs met de hoogste inspanning kan dat proces jaren duren, als het geen tientallen jaren zijn. Dus waarom steken we die inspanning niet in het onderwijzen van de klant?"


Foto: Dreamstime.com

Klantenbinding 
"Klantgewoontes veranderen, omdat veel mensen zich bewust worden van het milieu én graag een gezond eetpatroon willen. Ze willen producten van een hoge kwaliteit, omdat ze zich dat kunnen veroorloven."

Marcell zegt dat het groene aspect een deel van de beslissing van de klant is, omdat ze onderdeel willen zijn van het verhaal en een emotionele band willen met het voedsel. Vragen als 'Waar komt het vandaan?', 'Hoe is het geteeld?', en 'Wat is de milieu-impact?' kunnen hierbij opkomen. 

"Er zijn genoeg digitale gereedschappen voor bedrijven om mee te gaan met de veranderende klantgewoontes. Denk aan QR-codes om de bron van het voedsel te kunnen zien (Farm-to-Fork), of mobiele apps om eetgewoontes of afvalverzameling bij te houden. Dat zijn allemaal makkelijke leermethoden voor deze complexe situatie."

Voor meer informatie:

Marcell Kovacs
Maxellco
marcell.kovacs@maxellco.com
www.maxellco.com


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven