Een nieuwe generatie Belgische food start-ups is klaar voor het post-Coronatijdperk

Vijf jonge Belgische voedingsbedrijven slaan de handen in elkaar en lanceren een Belgium Chocolate Gift Box met 100% Belgische producten (en 3 daarvan zijn biologisch). De Corona-crisis en de daarbij horende retour naar 'koop lokaal', is voor deze nieuwe generatie jonge voedingsbedrijven niet alleen een bedreiging, maar vooral ook een kans om met hun verfrissende en innovatieve producten voor een flinke portie (smakelijke) disruptie te zorgen.



Lockdown als katalysator
Voedingsbedrijven, die hun producten verdelen via horeca, events, bedrijfscatering, out-of-home of andere foodservice-kanalen, zagen hun omzet tijdens de lockdown een flinke duik nemen. Volgens sectororganisatie Foodservice Alliance is er sinds het begin van de Coronacrisis al 4,3 miljard euro weggevloeid uit de sector, een waanzinnig bedrag. Door gesloten grenzen en de globale dimensie van de pandemie kelderden ook de exportcijfers, wat voor een exportland als België extra pijn doet.

Geen evidente tijden dus. Daarbij komt dat jonge voedingsbedrijven die hun eerste stappen zetten in de hyper-competitieve voedingswereld het vaak moeten opnemen tegen reusachtige spelers. A-merken (terug te brengen op minder dan 10 voedingsmultinationals als Unilever, Pepsico, Mondelez, et cetera) met gigantische marketingbudgetten domineerden jarenlang de winkelrekken. Ook vandaag zijn de 'blockbuster-merken' nog steeds alomtegenwoordig, maar er broeit iets…

Chocolade met een twist
Kriket, de Brusselse start-up die de eerste Belgische krekelreep lanceerde, verzamelt vier andere jonge, veelbelovende Belgische voedingsbedrijven en stelt een exclusieve giftbox samen. "Netjes verdeeld tussen Nederlands- en Franstalige start-ups geeft de box een mooi beeld van waar de nieuwe generatie Belgische voedingsbedrijven voor staat: innovatief, lokaal, kwalitatief én eigentijds. Van de bio Kriket-krekelreep, de Jungle Beads van Betty&Albert tot de gluten-vrije koekjes van Generous, de vegan marshmallows van Mallow Puffs en de artisanale bio granola van Gr'eat: hier spreekt een nieuwe lichting Belgische voedingsbedrijven die meer dan future-proof is.", vertelt Kriket-oprichter Michiel van Meervenne trots.

"Corona heeft ons slapeloze nachten bezorgd, zeker. Maar de toekomst oogt veelbelovend. We willen met deze Belgium Chocolate Gift Box – met een knipoog gelanceerd voor de Belgische feestdag –
volop vooruit kijken en consumenten laten genieten van het beste van wat deze jonge generatie in zijn mars heeft. Vijf prachtige producten met een chocolade-accent om onze Belgitude extra in de verf te zetten. Le chocolat fait la force!", aldus Michiel.

Tanker vs. Zodiac – Wat wil de consument?
Hij vervolgt: "Sinds de 'komst' van de millennials zijn de consumentenverwachtingen langzaam aan het veranderen. Steeds meer kiezen jonge consumenten voor lokale merken die aandacht besteden aan kwaliteit, transparantie en duurzaamheid. En ook al is het soms een strijd van David tegen Goliath, voor die jonge merken is het dankzij sociale media nog nooit zo makkelijk geweest om met kleine budgetten toch een groot publiek te bereiken en de reuzen verder het vuur aan de schenen te leggen. Bovendien betekent klein ook vaak wendbaar en kunnen start-ups veel sneller inspelen op nieuwe trends of een snel veranderende marktsituatie. Geen overbodige luxe in Corona-tijden. Met dit initiatief hopen de vijf start-ups zich na heel uitdagende maanden dan ook helemaal opnieuw op de kaart te zetten."

De Belgium Chocolate Gift Box kan besteld worden via deze webpagina, is verkrijgbaar voor €14,80 en wordt aan huis geleverd.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven