Duurzame ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen

Marthijn van Oostveen (Vendrig Packaging) heeft een rapport geschreven over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen. In de verpakkingswereld is momenteel een transitie gaande omtrent duurzaamheid, meent hij. Marthijn heeft naar aanleiding van dit rapport het onderstaande artikel geschreven:

We komen steeds meer tot het besef dat we efficiënt moeten omgaan met onze schaarse middelen en materialen ten aanzien van het milieu en onszelf. De verpakkingsindustrie is zich hier sterk van bewust. Zij zullen het voortouw moeten nemen in het verduurzamingsproces waar we met zijn allen aan begonnen zijn. We consumeren immers eindeloos veel producten, elk met een eigen verpakking. Gelukkig is het proces in gang gezet en zijn er volop ontwikkelingen gaande op dit gebied. Marthijn van Oostveen, werkzaam bij Vendrigpackaging.com voerde onderzoek uit naar de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen waarvan duurzaamheid een belangrijke pijler is. In dit artikel lees je er alles over de laatste duurzaamheidstrends.

Trend 1: duurzaam verpakken – minder grondstoffen, zelfde kwaliteit
De essentie van een verpakking is het beschermen van een product en informatieverstrekking. Een verpakking kan nog zo'n 'groene uitstraling' hebben, wanneer het geen goede bescherming biedt voor het te verzenden product is het niet duurzaam.

Verpakkingen kunnen zo ontworpen worden dat diens milieu-impact minimaal is. Dit kan door middel van afvalpreventie wanneer het product bij de klant eindigt en door minder materiaalverbruik tijdens de productie van de verpakking. Ook worden verpakkingen zo gemaakt dat ze recyclebaar zijn of direct hergebruikt kunnen worden.

Marktleider Unilever heeft in 2017 aangegeven dat al hun verpakkingen in 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Tevens is Unilever partner van het New Plastics Economy initiatief. Deze organisatie maakt zich sterk voor het verbannen van OXO fragmenteerbare plastics. Dit zijn plastics die uiteenvallen in hele kleine deeltjes en waarschijnlijk niet verder afgebroken kunnen worden. Het gevolg is dat deze kleine plastic deeltjes in het ecosysteem komen.

Ook partijen zoals Ahold zien de noodzaak om de hoeveelheid materialen die ze gebruiken in hun verpakking te verminderen. In 2017 lanceerde Albert Heijn hun aardbeienverpakking die een top seal gebruikt in plaats van een plastic deksel. De kwaliteit van het product leidt er niet onder en het is uitstekend transporteerbaar. De Albert Heijn gaf aan op deze manier 300.000 kg plastic te besparen. Zo loont het voor een bedrijf om duurzaam bezig te zijn.

Trend 2: De groei van biobased verpakkingen
Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument worden bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen in plaatst van traditionele, op olie gebaseerde kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen. Enkele voorbeelden:

Biobased drankkarton
In 2018 bracht FrieslandCampina een (nieuwe) biobased verpakking voor Chocomel op de markt. Deze verpakking bestaat voor meer dan 80% uit plant-based materialen. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant-based materialen, met suikerriet als basis. Het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL voerde een levenscyclusanalyse uit en kwam tot de conclusie dat het vernieuwde drankkarton een CO2-besparing tot 17% opleveren ten opzichte van de oude verpakkingen.

Papier in plaats van karton
Naturelle is een biologische groothandel voor groente en fruit. Het is een onderdeel van The Greenery. Zij verpakken hun producten in biobased karton. Deze duurzame verpakking is verrijkt met tomatenvezels, afkomstig van tomatenplanten die na het oogsten worden gecomposteerd. Op deze manier wordt de plantenreststroom ingezet voor de productie van recyclebaar massief karton. Grondstoffen worden maximaal hergebruikt en zo draagt de groothandel bij aan de circulaire economie.

Bioplastic flessen
Het Franse bedrijf Danone en het Zwitserse bedrijf Nestlé hebben hun kracht gebundeld om samen een PET-fles te ontwikkelen die voor 100% is gemaakt van biobased materialen. Dit doen ze door gebruik te maken van bijvoorbeeld zaagsel, houtsnippers en oud-karton. Ze zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse start-up Origin Materials. Het doel van de bedrijven is om in 2020 de eerste 100% biobased flessen in de winkel te hebben. Daarnaast willen ze ervoor zorgen dat de techniek op korte termijn voor de complete voedingsmiddelenindustrie beschikbaar komt.

Trend 3: markt enthousiast over bio-kunststoffen
Over het algemeen geldt hoe meer verschillende soorten verpakkingsmaterialen, hoe moeilijker het sorteer- en recycleproces is. Volgens het Afvalfonds Verpakkingen is in 2015 bijna driekwart van alle verpakkingen gerecycled, waarmee Nederland grotendeels voldoet aan de huidige Nederlandse en Europese doelstellingen en toekomstige doelstellingen voor 2021.

Papier, metaal en glas wordt in Nederland vrij goed gerecycled. Al het metaal wordt vrijwel gerecycled, maar kunststofverpakkingen daarentegen niet. Daarvan komt slechts 51% terug als verpakkingsproduct. Wereldwijd ligt dit percentage op slechts op 14%. De kansen voor een verdere groei van recycling liggen vooral bij kunststof verpakkingsafval. Met name in het segment bio-based, niet biologisch afbreekbare 'drop in' kunststoffen zoals bio-PET, bio-PE en PEF. Deze bio-kunststoffen passen goed in het huidige productie- en recyclingproces, omdat bio-kunststoffen hernieuwbaar zijn. Door de korte koolstofcyclus wordt biomassa bovendien als CO2-neutraal gezien. Mede hierdoor heeft de verpakkingsindustrie de bio-kunststoffen enthousiast omarmd.

De meest recente cijfers zijn afkomstig van European Bioplastics (november 2016) waarin zij voorspellen dat er een flinke groei van 4,2 miljoen ton in 2016 naar 6,1 miljoen ton in 2021 in Europa is. Ondanks het enthousiasme is het aandeel biobased grondstof of biologisch afbreekbare kunststoffen nog zeer klein binnen de totale product van kunststoffen. Het percentage zweeft rond de 1% van de totale wereldwijde kunststofproductie.

Voor meer informatie: www.vendrigpackaging.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven