Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We zijn hard op zoek naar alternatieven"

Jumbo wint #Mispaksel-verkiezing 2019 met bio-paprika in bioplastic

Jumbo wint dit jaar de #Mispaksel-verkiezing. De biologische paprika verpakt in bioplastic kreeg bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen. De paprika is daarmee verkozen tot het meest onzinnige in plastic verpakte product. De fairtrade bananen van PLUS, verpakt in een plastic zak, eindigen op de tweede plaats. PLUS heeft Greenpeace laten weten de verpakking aan te passen. 

Jumbo: 'paprikansloos'
Meike Rijksen, campagneleider van Greenpeace: "De in bioplastic verpakte paprika is een hele terechte winnaar. Ten eerste is bioplastic geen goed alternatief. Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele speciale omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven. Bij het gewone plastic gooien mag ook niet, daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een hele simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit. Een paprika kan prima zonder plastic verpakking.

Vandaag bracht Meike een bezoek aan Jumbo om de #Mispaksel-trofee te overhandigen. Jumbo zegt in een reactie: "We zijn al geruime tijd aan het kijken hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken voor onze producten. Onze paprika's zijn momenteel nog verpakt. We zijn hard op zoek naar alternatieven en hopen snel met een oplossing te komen."

De nominatie van de bio-paprika in bioplastic deed veel stof opwaaien. Patrick Gerritsen, directeur van Bio4Pack (producent van de verpakking) plaatste meteen grote vraagtekens bij de nominatie. "Dit kan je gewoon geen onnodige plastic wegwerpverpakking noemen", zei hij onder meer in dit artikel

Voor meer informatie: www.greenpeace.nl 

Publicatiedatum: