"Ook wij brengen onze boodschap nu tot op de stoep"

Wakker Dier achtervolgt bezorgwagens van Albert Heijn

Wakker Dier rijdt komende tijd achter de blauwe bezorgwagens van Albert Heijn aan. De wagen van Wakker Dier heeft een groot billboard met daarop de tekst: Wij achtervolgen Albert Heijn net zo lang tot ze de AH kip niet meer bezorgen. "Ook wij brengen onze boodschap nu tot op de stoep", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De actie is een vervolg op de campagne die Wakker Dier voert om Albert Heijn te bewegen zijn kippen een beter leven te geven. Daarvoor moet de multinational uit Zaandam minimaal voldoen aan één ster Beter Leven keurmerk van Dierenbescherming. Wakker Dier meldt op de eigen website dat Albert Heijn de laagste welzijnsstandaard voor zijn kip hanteert:

Er zijn geen supermarkten waar kippen minder ruimte krijgen dan de AH kip, die leeft met 16 op een vierkante meter. Ter vergelijking: bij Jumbo-kippen is dat 13 à 14 en bij biologisch 10 per vierkante meter. Door een gebrek aan ruimte raken de dieren gestrest. Soms lopen ze zelfs over elkaar heen, omdat ze geen kant op kunnen. Daarbij bekrassen ze elkaar. Zoveel kippen op een vierkante meter verhoogt bovendien de kans op pijnlijke zweren.

Ondanks het ongezonde leven van de AH kip, drijft de grootgrutter de vraag ernaar op met veel aanbiedingen. Het gemiddeld aantal kipstunts bij de twaalf grootste supermarkten lag in het eerste half jaar van 2019 op 86. Albert Heijn presteerde het om in deze periode 232 keer kip zonder keurmerk in de aanbieding te doen. "Wij vinden het niet te verteren dat de marktleider de kippen zo laat stikken, daarom blijven wij Albert Heijn confronteren", aldus Hilhorst op de website van Wakker Dier.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven