Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harry Mennen, De Budelse packaging & print:

"Is omdenken het nieuwe verpakken?"

Stap, bij wijze van experiment, eens in de schoenen van de consument en houd bij hoeveel en welk type voedselverpakkingen u dagelijks openscheurt, -ritst, -trekt, -klapt, -vouwt of -knipt. Bijvoorbeeld tijdens het koken of voordat u (ergens onderweg) een tussendoortje nuttigt. Laat u verrassen of zie uw vermoedens bevestigd. Doet u mee?

Harry Mennen van De Budelse packaging & print, een verpakkingen- en drukwerkspecialist met aandacht voor natuur en milieu, deelt in onderstaande zijn visie over duurzame verpakkingsoplossingen.

Omdenken
Onze maatschappij verandert, bevestigt het GroentenFruit Huis in het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2019-2022. Als we de trends volgen, groeit het aantal eenpersoonshuishoudens, laten we vaker onze boodschappen en voedselproducten bezorgen en pikken we onderweg gemakkelijker iets te eten op. We ambiƫren een bewuste en gezonde levensstijl met meer beweging en meer groenten en fruit.

Wat opvalt, is dat die groenten en dat fruit vrijwel allemaal verpakt of gewikkeld zijn in een netje, folie, doosje of bakje. Enerzijds zijn we ons daar als consument van bewust. Anderzijds hebben we andere belangen en willen we dat ons voedsel langer vers blijft. En dat de aardappelen, groenten en fruit er smakelijk uitzien.

Kunnen die ogenschijnlijk tegenstrijdige consumentengedachten samenkomen in een duurzame verpakking? Absoluut! Al moeten we daarvoor onze ondernemersgeest, verpakkingen en producten vanuit een andere invalshoek leren bekijken. We moeten leren omdenken.

Circulaire economie voor verpakkingen
Niet verpakken lijkt de meest milieuvriendelijke oplossing. Al komt dat het gebruikersgemak en de versheid van de producten niet ten goede.  Volgens het GroentenFruit Huis kan het ook anders: met minder (milieubelastende) verpakkingen, meer duurzame verpakkingsmaterialen en een grotere bewustwording. Een ambitie die het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken omarmt.

Datzelfde Kennisinstituut concludeert dat de branche belangrijke stappen onderneemt richting een circulaire economie voor verpakkingen. Daar liggen nieuwe kansen: in de verwerking van het restafval uit de branche tot herbruikbare vezels voor kartonnen verpakkingsmaterialen. Die bewustwording begint te komen. Dat zien we binnen De Budelse aan de toenemende vraag naar eco-vriendelijke, recyclebare, composteerbare en agri-waste-verpakkingsmaterialen.

Creatief en verfrissend
Zeker zo noemenswaardig is dat we bij onze samenwerkingspartners een toenemende creativiteit ontdekken als het gaat om het ontwikkelen van een volledig kartonnen verpakking. Om de kritische consument te plezieren, wordt een product op de meest verfrissende, creatieve en ludieke manieren ingepakt. In karton. Zonder dat er ook maar een stukje plastic aan te pas komt.

Op de afbeeldingen ziet u daar een aantal voorbeelden van. Deze duurzame en plasticvrije verpakkingen ogen nu nog leeg en kaal, maar dankzij uw creatieve gedachten weten ze straks elke klant verrassenderwijs in te pakken. Waarom? Omdat de verpakking opvalt: door duurzaamheid, creativiteit en/of functionaliteit.

En nu?
Terug naar uw experiment. Wat is u opgevallen? En welke aanknopingspunten ziet u met het Brancheplan Duurzaam Verpakken en milieuvriendelijkere verpakkingsmaterialen? Is omdenken echt het nieuwe verpakken? Inspireert u dat en ziet u de kansen en mogelijkheden? Laten we die samen branchebreed oppakken en onze krachten bundelen. Wij zijn er klaar voor. U toch ook?

Voor meer informatie:
De Budelse bv
Harry Mennen
Meemortel 30, 6021 AE Budel
M: +31 653841176
E: h.mennen@debudelse.nl
www.debudelse.nl

Publicatiedatum: