Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Losse producten meestal duurder

Groenten en fruit worden in de Duitse levensmiddelenhandel nog altijd voor bijna tweederde in plastic verpakkingen verkocht. Daarbij verkopen discounters duidelijk meer groenten en fruit in plastic verpakkingen dan conventionele supermarkten. Bij Penny en Aldi is het gemiddelde plasticpercentage met 81 procent en 74 procent bijzonder hoog, bij Edeka met 48 procent duidelijk lager. Dat meldt Markenartikel Magazin.

Dit blijkt uit een actuele marktcheck van de 'Verbraucherzentrale Hamburg' en de 'Verbraucherzentrale Bundesverband' (vzbv) bij in totaal 42 filialen van de acht belangrijkste Duitse levensmiddelhandelaren. De consumentenbeschermers onderzochten in een niet-representatieve steekproef het assortiment aan tomaten, wortelen, paprika's, komkommers en appelen namen daarbij 1.394 productaanbiedingen onder de loep.

Onverpakte producten vaak duurder dan producten in plastic verpakking
Onverpakte groenten en fruit zijn volgens het onderzoek vaak duurder. Bij duidelijk meer dan de helft van de 162 doorgevoerde prijsvergelijkingen was de onverpakte variant duurder. Gemiddeld was bij 57 procent van de doorgevoerde prijsvergelijkingen tussen verpakte en onverpakte producten de plasticvariant goedkoper, slechts in 35 procent van de gevallen duurder. Wortelen en appelen vielen in het bijzonder op: 96 procent van de wortelen en 76 procent van de appelen kostten onverpakt meer dan de tegenhanger in plastic verpakking. Alleen trostomaten waren onverpakt overwegend (88 procent) goedkoper.

Bij 31 van de in totaal 42 bezochte discounters en supermarkten betalen consumenten meer geld voor een milieuvriendelijke aankoop. Bij 162 tijdens de steekproef doorgevoerde prijsvergelijkingen moesten consumenten die geen plastic wilden 273,64 euro in plaats van 233,92 euro betalen.
 
Overvloed aan plastic bij tomaten, lichtpuntjes bij komkommers
De plasticbalans van tomaten was bijzonder slecht. In totaal 360 gevallen van verpakte tomaten stonden tegenover slechts 103 onverpakte productaanbiedingen, wat overeenkomt met een gemiddeld plasticpercentage van 78 procent. In een Kaufland-filiaal waren 14 van de 16 verschillende tomatensoorten in plastic verpakt en daarmee 88 procent. Bij één Lidl- en één Penny-filiaal viel het percentage met negen verpakte en één onverpakte soort (90 procent) zelfs nog hoger uit.
 
Paprika's en wortelen waren bij sommige discounters uitsluitend in plastic verpakkingen verkrijgbaar. Discounter Penny bijvoorbeeld verkocht in geen enkele van de in totaal zes bezochte filialen paprika's zonder plastic verpakking. In de vijf bezochte filialen van Lidl en vijf bezochte filialen van Netto waren op hun beurt weer geen wortelen zonder plastic schaaltje of zak eromheen te vinden. 
 
Komkommers kwamen met een plasticpercentage van 43 procent het beste uit de test. Normale komkommers worden zo goed als alleen nog maar zonder plasticfolie verkocht. Snackkomkommers daarentegen zitten vaak nog in plastic containers.

Publicatiedatum: