Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: consument bereid 25% meer te betalen voor biologisch varkensvlees

De houding van de Spanjaarden t.o.v. biologische varkensvlees is voornamelijk gebaseerd op de overtuiging dat dit vlees veiliger is (zonder residuen van hormonen en antibiotica), een betere smaak heeft, milieuvriendelijker en duurzamer is en het welzijn van de varkens waarborgt.

Dit blijkt uit een studie van het onderzoeksinstituut CITA (Centro de Investigación y Tecnologías Agroalimentaria) uit Aragón, waaraan onderzoeker Guillermo Ripoll van de afdeling Productie en Diergezondheid heeft meegewerkt.

Echter, deze overtuigingen zijn niet terug te vinden in de consumptie van biologisch varkensvlees aangezien het biologische varken slechts 0,04% vertegenwoordigt van de Spaanse veestapel. Aan de andere kant zijn juist de levensstijl van de consument en zijn/haar culinaire vaardigheden vaak gerelateerd aan de aankoopintentie. In deze studie is getracht te beoordelen of de vaardigheden van de consument in de keuken zijn/haar aankoopintentie en houding t.o.v. biologisch varkensvlees beïnvloedt.

Aan de hand van een enquête, uitgevoerd onder bijna 1000 personen in Spanje en Portugal, konden de onderzoekers twee soorten consumenten vaststellen: de echte keuken liefhebbers en de zorgelozere consument v.w.b. voedsel. Beide consumententypen hadden gelijke overtuigingen met betrekking tot de consumptie van biologische varkensvlees in verhouding tot de gezondheid en de manier waarop biologische varkens gefokt worden.

Toch bleek dat de reden van aankoop anders was bij de twee consumententypen. De liefhebbers van de keuken vinden het vooral belangrijk: 1) dat het vlees dat zij kopen over een kwaliteitscertificaat beschikt 2) de slachtdatum 3) de slachtmethode en 4) de prijs.

Desalniettemin was het voor de zorgelozere consumenten juist vooral van belang dat het varkensvlees makkelijk te bereiden was. Uit het onderzoek bleek dat de consumenten bereid waren 25% meer te betalen voor biologisch varkensvlees.

Bron: Agrodigital via Ministerie van LNV 

Publicatiedatum: