Juice Beauty leidt 'clean' beautybeweging met eigen biologische teeltbedrijf

Als je een beetje bekend bent met ‘clean’ beautyproducten, heb je wellicht weleens van Juice Beauty gehoord. Het bedrijf, dat in 2005 is opgericht door Karen Behnke, is een pionier op het gebied van ‘clean’, natuurlijke en biologische beautyproducten en heeft een trouw klantenbestand dankzij prijswinnende producten als de Green Apple Brightening Essence en Blemish Clearing Serum. Zelfs Gwyneth Paltrow is een fan: Behnke hielp Paltrow bij de ontwikkeling van haar Goop-huidverzorgingslijn en als dank hielp Paltrow bij de ontwikkeling van make-upproducten voor Juice Beauty als creatief directeur.  

En Behnkes laatste onderneming is misschien haar wel meest indrukwekkende en ambitieuze tot nu toe: het kopen en omzetten van een duurzaam teeltbedrijf naar een gecertificeerd biologisch teeltbedrijf met het doel om de groenten en fruit die hier geteeld worden in haar lijn met beautyproducten te gebruiken.

Toch was Behnke niet altijd al zo bezig met make-up en huidverzorging. Sterker nodig, het idee voor Juice Beauty kwam voort uit noodzaak. Hoewel Behnke altijd al wel een behoorlijk gezonde en ‘groene’ levensstijl had, begon ze zich toen ze zwanger was van haar eerste kind steeds meer af te vragen wat ze nu eigenlijk op haar huid smeerde. Na enig onderzoek was Behnke geschokt over wat er allemaal in haar favoriete producten zat.

“Dat was de eerste keer dat ik een label las en bijna flauwviel van de schrik,” vertelt Behnke. “Formaldehyde, parabenen, kunstmatige kleur- en geurstoffen, dierlijke stoffen, zoals karmijnzuur, dierlijke lijm, squaleen, dat van haaien afkomstig is... ik was ervan overtuigd dat het beter kon,” legt ze uit. Toen ze echter op zoek producten die geen mogelijke hormoonontregelaars bevatten (zoals ftalaten en parabenen), maar die toch effectief waren, kon ze geen enkel product vinden waar ze enthousiast van werd. Daarom besloot Behnke zelf aan de slag te gaan en lanceerde ze Juice Beauty.

Sindsdien heeft Behnke het haar missie gemaakt om producten te ontwikkelen die uitsluitend gecertificeerde biologische ingrediënten bevatten met bestandsdelen die niet alleen zeer geliefd zijn bij de gebruikers, maar die ook klinisch bewezen zijn. En hoewel dit alleen al bewonderenswaardig is, laat Behnkes nieuwste onderneming echt haar toewijding aan de ontwikkeling van ‘clean’ beautyproducten zien.

Vorig jaar heeft Behnke namelijk haar eigen duurzame teeltbedrijf gekocht in Sonomo County, waar ze gecertificeerd biologische ingrediënten wil gaan telen. Op dit moment is ze nodig bezig om het duurzame bedrijf aan de certificeringsstandaards van California Certified Organic Farming (CCOF) te laten voldoen. Doordat ze nu haar eigen teelbedrijf bezit, wordt Juice Beauty echt een “farm-to-beauty”-bedrijf,” zei ze.

Eén van de meest populaire collecties van Juice Beauty is de Stem Cellular-lijn, dat gemaakt is met een basis van biologische druivenpitten. Druiven zijn (net als andere bessen) rijk aan resveratrol, wat één van de meest krachtige antioxidanten is, en wanneer het in beautyproducten gebruikt wordt kan het beschadigingen en huidveroudering tegengaan op dezelfde manier als dat het planten beschermd die onder stress staan. Behnke vertelt dat ze de zaden, het sap en de stamcellen van de druiven op haar bedrijf wil gebruiken om deze collectie te produceren, net als de Phyto-Pigments make-upcollectie van Juice Beauty. De olijven, die de huid hydrateren, zullen ook op het bedrijf worden geteeld en eveneens in de Stem Cellular collectie gebruikt worden.

Het is een ambitieus plan voor een beautymerk om niet alleen de ‘schoonste’, meest duurzaam geteelde ingrediënten in hun producten te gebruiken, maar om deze ingrediënten ook nog zelf te telen en ervoor te zorgen dat ze zo effectief mogelijk zijn. Maar Behnke lijkt totaal niet onder de indruk te zijn. Alles zelf doen (met natuurlijk de hulp van haar team) is de enige manier die ze kent.

"We doen alles zelf; we komen zelf met de concepten, bedenken de ingrediëntenlijst, en telen de ingrediënten nu ook zelf,” zegt Behnkedo. “Toen ik begon in de beautysector, wist ik niet dat bedrijven dit allemaal meestal uitbesteden. Dat zou nooit in me opkomen. Wat wij doen is veel moeilijker.”

Juice Beauty is nog steeds één van de weinige merken die meer dan 70 % biologische ingrediënten in ieder product gebruikt, en haar eigen biologische teeltbedrijf zal deze missie verder ondersteunen.

"We doen dit omdat we ervan overtuigd zijn dat de biologische teelt de aarde helpt beschermen, maar we doen dit ook omdat biologisch geteelde ingrediënten 30 % meer antioxidanten bevatten en dat is één van de redenen dat onze producten zulke goede resultaten opleveren,” vertelt ze. We hebben ook een lijst opgesteld met bijna 4000 ingrediënten die Juice Beauty niet gebruikt omdat wij ervan overtuigd zijn dat deze schadelijk zijn voor mensen, de planeet of dieren. Veel andere beautymerken gebruiken deze producten echter wel.

De Juice Beauty Farm zal binnen twee jaar de eerste ingrediënten voor hun producten kunnen oogsten. Met Behnke aan het roer lijkt de toekomst van ‘clean’ beauty hierdoor een stuk zonniger en vruchtbaarder.

Bron: Bustle (Sara Tan)


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven