Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Caroli Buitenhuis, Green Serendipity:

"Een duurzaam product wil je ook duurzaam verpakken"

Tholen - "Wanneer je een duurzaam product maakt, wil je dit ook duurzaam verpakken." Dit is volgens Caroli Buitenhuis van Green Serendipity en Biobased Packaging.NL één van de voornaamste redenen voor de groeiende interesse in biobased verpakkingen. Caroli gaf een presentatie tijdens de BioBorrel die op maandag 18 maart in Amsterdam gehouden werd. "Ik help bedrijven met het verduurzamen van hun verpakkingen. Onze Bioplastic Hub in Amsterdam staat vol met innovatieve producten. Daar kunnen ondernemers terecht voor advies over biobased verpakken." Ze is ook medeorganisator van bio!PAC, een conferentie over biobased verpakkingsmaterialen die dit jaar voor de derde keer gehouden zal worden in Düsseldorf (28 en 29 mei).

Future proof verpakken betekent volgens Caroli:

  1. Minder verpakkingsmaterialen
  2. Hergebruik
  3. Recyclebaar
  4. Inzetten recyclaat/biobased materiaal
  5. Weg van virgin fossiele grondstoffen

Als duurzame voorbeelden noemde ze onder meer een verpakking voor tomaten die gemaakt is van tomatenstengels. En een bedrijf in Idaho dat aardappelzetmeel opvangt en daarvan verpakkingsmateriaal maakt om de aardappelen in te verpakken. Voor bij de BioBorrel aanwezige start-ups had Caroli overigens een mooi eenmalig aanbod, namelijk een adviesgesprek in de Bioplastics Hub.

Om verpakkingsvraagstukken op te lossen, dienen bedrijven zich de volgende dingen af te vragen:

  • Wat ga je verpakken?
  • Waar ga je verpakken?
  • Voor welke markten ga je verpakken?
  • Waar komt het materiaal vandaan?
  • Hoe wordt het materiaal gesourced?
  • Wat doet jouw consument met de verpakking?
  • Wat is de gewenste afvalfase?
  • Hoe ga je de afvalfase communiceren?
  • Hoe draagt de verpakking bij aan jouw exposure/imago?
  • Wat is de footprint van de verpakking voor de planeet?
  • Maak je echt de juiste en meest verantwoorde keuze?

Klik hier om de fotoreportage te bekijken die Biojournaal tijdens de BioBorrel maakte.

Voor meer informatie:

Caroli Buitenhuis
Chain Innovator in Renewable Materials, Circular Concepts & Packaging
06 24216733
info@greenserendipity.nl  
www.greenserendipity.nl 
www.biobasedpackaging.nl