Rusland wil aandeel op de wereldwijde biologische vleesmarkt

Rusland gaat zijn 'grote natuurlijke mogelijkheden' gebruiken om schone, natuurlijke agrarische producten te produceren voor zowel Russische als buitenlandse markten, zo zei de Russische president Vladimir Poetin eind februari.

Poetin zei tegen de overheid dat ze nieuwe biologische merken op moeten zetten die beschermd zullen worden bij wet. Dit betekent dat producenten flinke boetes kunnen krijgen als ze de biologische standaards schenden.

De verkoop van biologische voeding in Rusland bereikte in 2017 een waarde van €160 miljoen volgens de schattingen van het Russische ministerie van Landbouw. Dit is dan ook een van de snelstgroeiende niches in de Russische voedselindustrie. De verwachting is dat de verkoop van biologische producten tegen 2025 een waarde van €5 miljard zal hebben bereikt aangezien Russen steeds meer interesse krijgen in gezonde producten, zo zei het ministerie.

Tijdens een persconferentie in 2018 zei de Russische premier Dmitry Medvedev dat Rusland een aandeel van 25% op de wereldwijde biologische markt zou kunnen bereiken door op grote schaal naar andere landen te gaan exporteren. 

Tot 27% van de agrarische producenten, waaronder vleesproducenten in Rusland, zijn bereid om over te stappen op de biologische productie, volgens de Russische Vereniging voor de Biologische Teelt. In 2018 bedroeg de Russische biologische vleesproductie 6,7 miljoen ton kip, 4,8 miljoen varkensvlees en 2,8 miljoen rundvlees.

Er zijn duizenden vleesproducenten in Rusland, maar slechts 70 agrarische bedrijven in het land staan geregistreerd als biologisch, zo liet de Vereniging voor de Biologische Teelt weten. Op dit moment worden bijna alle biologische producten in Rusland, inclusief vlees, geïmporteerd.

In overeenstemming met een onlangs aangenomen federale wet over de biologische teelt komen alle biologisch gecertificeerde vleesproducenten in het land in aanmerking voor staatssteun.

Het verkeerde land
De productiekosten voor biologisch vlees zijn hoger dan die van conventioneel vlees en daarom kunnen Russen met een laag inkomen zich deze producten niet veroorloven, zei Sergey Yushin, voorzitter van de Nationale Vleesvereniging in Rusland. De biologische markt ontwikkelt zich in landen als Frankrijk, Italië en Duitsland, waar de koopkracht van de lokale populatie groot is, voegde hij toe.

Daarnaast is het nodig om ook standaards in te stellen voor biologisch veevoer aangezien veehouders geen biologisch vlees kunnen produceren zonder biologisch veevoer, zei Yushin.

"De meerderheid van Russische consumenten vertrouwen 'biologische' claims niet en het zal veel tijd in beslag nemen om hen te informeren over wat 'echt biologisch' betekent, en wat de leverancier belooft door een biologisch product aan te bieden," vertelde Albert Davleyev, directeur van het Russische adviesbureau Agrifood Strategies.

"Maar het belangrijkste probleem is de prijs. De productiekosten van biologische producten liggen vaak ten minste twee tot drie keer hoger dan die van conventionele producten. Omdat de koopkracht van de meeste Russen afneemt, zal de doelgroep voor biologische producten steeds kleiner worden zolang de recessie voortduurt," voegde Davleyev toe.

Aan de andere kant heeft Rusland wel goede mogelijkheden om biologisch vlees te gaan exporteren. De doelmarkten voor deze producten zouden bijvoorbeeld China, Japan, Zuid-Korea, en andere landen in Zuidoost Azië, het Midden-Oosten en Europa volgens Davleyev.

Bron: Global Meat News 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven