Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat is greenwashing? De beautysector zou dit wel eens kunnen gebruiken om consumenten in de maling te nemen

De afgelopen vijf jaar hebben termen die gerelateerd zijn aan beauty een enorme vlucht genomen. Van 'schone' beautyproducten tot vegan producten, van milieuvriendelijke verpakkingen tot bio-formules, er is een oerwoud van nieuwe categorieën waarvan onze producten beweren dat ze erin passen. Maar wie bepaalt deze zelf-categorisatie? Daar komt greenwashing om het hoekje kijken. Maar wat is greenwashing eigenlijk? 

Greenwashing is 'het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is'. Anders verwoord: bedrijven en merken, waaronder die in de beautysector, proberen hun producten te verhandelen als zijnde 'schoon' of goed voor het milieu, zelfs wanneer dat technisch gezien niet het geval is.

Wat maakt het uit? Nou, steeds vaker vragen we om producten die beter voor onze gezondheid en voor de planeet zijn. Millennials en generatie Z, die 39% van de bevolking uitmaken, investeren steeds meer in de ingrediënten van onze beautyproducten. Helaas kunnen bedrijven dit gebruiken om hun producten meer milieuvriendelijk en gezond voor het lichaam te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

Daarnaast lijkt het verrassend gemakkelijk te zijn om de consument een rad voor de ogen te draaien wanneer het aankomt op regelgeving over het categoriseren van producten, vooral in deze sector. Wat dit betreft is er geen wettelijke standaard voor de term 'biologisch'. Dit betekent dat merken kunnen beweren dat hun producten bio zijn zonder dit te moeten bewijzen en zonder in moeilijkheden te kunnen komen. 

Maar bedrijven die zich hieraan overgeven schaden zichzelf, want volgens een onderzoek beweert 72% van de consumenten dat ze hun vertrouwen in een merk zouden verliezen als ze erachter zouden komen dat een product, waarvan op het label beweerd wordt dat het bio is, niet gecertificeerd is en niet aan bio-eisen voldoet. 

Waar moet je dus op letten? Het bio-certificaat van de Soil Association is te herkennen aan het COSMOS-logo op de verpakking. Dit garandeert dat er niet alleen bio-ingrediënten gebruikt zijn in het product, maar dat deze ingrediënten geteeld en verwerkt zijn zonder chemicaliën, parabenen, synthetische verven en kunstmatige geurstoffen en dat ze niet op dieren getest zijn. 

Er zijn twee soorten certificering: COSMOS bio en COSMOS natural. 

Gelukkig hebben grote merken als Garnier ervoor gekozen om gecertificeerd bio te worden onder het nieuwe label Garnier Organics.

Charlotte Blanchard van Garnier: "De Soil Association certificatie was cruciaal voor de introductie van Garnier Organics. De goedkeuring van een derde partij voorziet Garnier van een extra niveau van betrouwbaarheid en geeft de consument vertrouwen dat onze lijn een proces ondergaan heeft om te bewijzen dat het daadwerkelijk bio is."

Kortom, als bio-ingrediënten en milieuvriendelijkheid belangrijk voor je zijn, check dan altijd het label.

Bron: bustle.com  

Publicatiedatum: