Alce Nero nu ook in Nederland

Authentieke bio-producten van Italiaanse oorsprong

Met trots werkt Connectivation samen met Alce Nero aan de beschikbaarheid van dit merk in Nederland en haar missie goede voeding te produceren met aandacht voor en behoud van onze aarde. "Samen ontwikkelden we een mooie display waar de producten goed tot hun recht komen en het verhaal zichtbaar is. Heb je een winkel, delicatessenzaak, groothandel of horecagelegenheid en werk jij ook graag met producten van biologische oorsprong, van hoge kwaliteit, met een helder en bijzonder verhaal en prachtige missie? In deze display worden heerlijke basisproducten aangeboden om Nederland kennis te laten maken met de authentieke Italiaanse smaak van mooie, biologische producten", vertelt Yvonne Witpaard van Connectivation.

Italiaans eten is ook in de Nederlandse keuken erg populair én eenvoudig te bereiden. Met enkele ingrediënten als een goede olijfolie, Parmezaanse kaas of échte pesto tover je al een heerlijke maaltijd op tafel. "Om iedereen kennis te kunnen laten maken met Alce Nero producten biedt Alce Nero ook voor vegetariërs heerlijke alternatieven: Biologische tomatensaus met spelt en seitan of pesto op basis van tofu in plaats van Parmezaanse kaas."

Yvonne stuurde ook een uitgebreid achtergrondverhaal van Alce Nero toe:

Het verhaal van Alce Nero begint eind jaren '70, met als uitgangpunt dat het biologisch produceren niet een doel op zichzelf is maar vooral ook een methode is om verantwoordelijkheid te nemen voor de aarde, relaties te creëren en mensen samen te brengen middels landbouw en voedsel. Inmiddels is Alce Nero uitgegroeid tot een vooruitstrevende coöperatie waarbij men elke dag opnieuw werkt aan de ontwikkeling van duurzame productie en economie, het produceren van biologische producten, het behouden van de biodiversiteit en het nemen van milieuverantwoordelijkheid.

Het verhaal ontstaat bij de ontmoeting tussen CONAPI, het Consorzio Nazionale Apicoltori (Italiaans Nationaal Imker Consortium) - opgericht in 1978 - en de Cooperativa Alce Nero (Cooperatie Alce Nero), in de jaren tachtig.

Samen hebben de coöperaties één visie: die van een sterk verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van de aarde; Zij zien het land als een levend organisme in plaats van een onbetekenende bodem die moet worden gemanipuleerd. Na jarenlang te hebben samengewerkt fuseren de coöperaties uiteindelijk in 1999.

Zo wordt Alce Nero een onderscheidende stem binnen de markt en één die tegen de stroom ingaat. Dit is terug te zien in het logo: het beeldt Alce Nero (Black Elk), medicijnman en Indiaans chef van de Oglala Sioux-stam uit, in tegengestelde richting, zijn boodschap over alle grenzen heen dragend en sprekend over nieuwe, altijd mogelijke concepten.

Alce Nero streeft ernaar om de biodiversiteit te behouden en de verantwoordelijkheid voor het milieu op zich te nemen. De landbouwpartners zorgen voor de onderneming, van het land tot de verwerking tot en met elk ingrediënt, zodat Alce Nero authentieke, biologische producten kan produceren en echt gezond voedsel kan aanbieden.

Alce Nero is een open onderneming die een avontuur aangaat. Vandaag de dag werken de leden aan meer dan zesduizend hectare biologische landbouwgronden in Italië en die tot op de dag van vandaag nog steeds groeien. De onderneming brengt Italiaanse boeren en imkers samen, verzameld onder de paraplu van een groep van twaalf partners. Hierbij horen ook kleine Latijns-Amerikaanse boeren, samen met de verwerkers, die Alce Nero vanuit Latijns Amerika vertegenwoordigen.

De productie van goed voedsel is ook een vorm van cultuur: velden bewerken op het platteland en tegelijkertijd het verhaal vertellen om het te leren respecteren en beschermen als een kostbare bron. Het is voor Alce Nero dan ook vanzelfsprekend om de boer de juiste en eerlijke vergoeding te geven voor de productie van gewassen.

In nauwe samenwerking met haar leden en partners biedt Alce Nero prachtige biologische, Italiaanse producten als pasta's, sauzen, oliën, rijst, pesto's, soepen, melen, fruitbeleg en meer aan. Daarnaast bestaat er nog een uitgebreid assortiment Fair Trade producten afkomstig van boeren uit Latijns Amerika (koffie, chocolade, suiker), leden van de coöperatie Sin Fronteras, waar kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid belangrijke waarden zijn, met respect voor het land en de mens.

Meer informatie?
"Is een display te groot voor op de winkelvloer of zou je graag enkele producten op willen nemen? Ook dat kan", aldus Yvonne. Heb je interesse in een display of wil je graag meer weten over dit mooie merk? Stuur dan een mail naar info@connectivation.nl of bel 06 15543595.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven