Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Sprake van groeispurt voor natuurlijke cosmetica"

Apothekers en salons maken vergroeningsslag door

Tholen – Pieter Hofland van Yaviva is positief verrast door de afzetgroei die de groothandel in natuurlijke cosmetica momenteel weet te realiseren binnen salons en apothekers. "Toegegeven, dat waren nu niet precies de kanalen waar we vooraf op hadden ingezet, maar de cijfers liegen er niet om." Hij is getuige van een heuse vergroeningsslag. "Er is binnen die kanalen echt sprake van een groeispurt."


 

Duidelijke vergroening

Yaviva richt zich op concepten die haar merken versterken en hecht grote waarde aan hun achterliggende verhalen. Dat binnen diens omnichannelstrategie ook plaats blijkt voor salons en apothekers, verbaast Pieter. "Veel merken binnen ons productaanbod zijn geschikt voor een bredere doelgroep en lenen zich daarom goed voor conceptstores en aanverwante verkooppunten. Daarom is het opvallend dat salons, die doorgaans niet veel biologisch-gecertificeerde merken voeren, zo overduidelijk de groene kant opgaan. We hebben onze deuren voor hen altijd opengezet, maar nooit nadrukkelijk op deze doelgroep gefocust. Waar de klassieke drogisterijen op dit punt nog even de kat uit de boom kijken en nu vooral nog interesse tonen, zie je dat er bij salons – waar we van oudsher het verst vanaf stonden, bij wijze van spreken – daadwerkelijk koopimpulsen zijn. Ze vervullen een pioniersrol en tasten echt actief de markt af."


 

Salon neemt kwaliteit als uitgangspunt

Veel van Yaviva's salonklanten zien de make-up-producten van Boho cosmetics, The Ohm Collection, Oliv Bio en Santa Verde als waardevolle aanvullingen op hun eigen behandelmerken. "Stuk voor stuk merken die in de basis groen zijn, zonder dat zij zich daarover hard op de borst kloppen. Salons zijn op zoek naar dit soort hippe merken en nemen de kwaliteit van de producten als uitgangspunt."


 

Meer schapruimte bij apothekers

De apothekerswereld vergroent ook. Yaviva zocht in het verleden al wel toenadering tot deze markt, maar concludeerde toen dat de focus daar niet zou komen te liggen, vanwege hun betrekkelijk kleine winkeldeel, vaak minder dan 5 procent van hun totaalaanbod. Toch ziet Pieter dat de tijden ook binnen déze kringen veranderen. "Veel jonge apothekers oriënteren zich op natuurlijke dan wel biologische alternatieven en ruimen daarvoor nu speciaal een groene hoek of kast in binnen hun winkel. Een enkeling, zoals Apotheek Prins Hendrikplein in Den Haag, gaat zelfs volledig over. Met name in de nieuwere wijken zijn deze apotheken 2.0 in opkomst."
 
Voor meer informatie:

Pieter Hofland
Yaviva
Hoofdstraat 108
3972 LD Driebergen
T: 0343-755287