"Publiekelijke Naming & shaming heeft succes"

Plofkipcampagne Wakker Dier wint prijs voor effectieve reclame

De campagne 'Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt' heeft een gouden Effie Award gewonnen voor de meest effectieve reclame. "Met het frame plofkip stijgt het maatschappelijk debat tot grote hoogte. En het publiekelijke naming & shaming van individuele supermarkten heeft succes. Door de massale publiciteit en effectieve reclame besluiten de supermarkten om de plofkip vaarwel te zeggen. Zo krijgen elk jaar opnieuw ruim 145 miljoen kippen een beter leven. En dat is wereldwijd een unieke prestatie", aldus de jury. 

"Hier is een megaprestatie geleverd. In deze markt, met 5 grote supermarktconcerns als gatekeeper, is het zeer moeilijk om gedragsverandering te bewerkstelligen. Toch is het Wakker Dier gelukt. De plofkip is verdwenen uit de supermarkt dankzij een zeer consistent gevoerde campagne. En dat niet alleen, de hele keten - industrie, handel, retail - is in beweging gebracht, dat is nogal wat. Dankzij de doorslaggevende rol die communicatie heeft gespeeld is het bovendien gelukt de maatschappelijke discussie over eten en diervriendelijkheid aan te zwengelen", stelt de jury.

"De strategie is loepzuiver, de creatieve vertaling messcherp. Naming & shaming, oké, dat is een vorm van activistische powerplay waar niet iedereen van gecharmeerd is. Maar het heeft uitstekend gewerkt, zowel naar kopers als inkopers. De middelenstrategie is prima, alle sporen richting stakeholders zijn aangezet, tot en met het subtiele bedankje na een plofkip-ban aan de supermarkt", schrijft de jury van de Effie. "En dat voor zo’n gering budget." 

"Zo doorbreek je de ‘kip/ei-situatie’ waarin consument en aanbieder naar elkaar wijzen om de eerste stap in het verbeteren van het leven van de kip te zetten. Door de plofkip te elimineren is 'het schandaligste leed' nu voorbij, zoals Wakker Dier terecht trots meldt in deze uitstekend geschreven case. Op dat vlak - levensverbetering voor dieren in de intensieve veehouderij - zijn nog zeker stappen te zetten. En misschien dat de kip-kopende consument nu te snel denkt dat er alleen nog maar verantwoorde kip te koop is - quod non. Feit is dat het maatschappelijke effect van deze campagne fantastisch is", stelt de jury in het juryrapport.

Bron: Effie

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven