"Klaas de Lange: "Switch had veel meer voeten in de aarde dan verwacht"

Overname voorkomt einde Zuiver Zuivel

Tholen - Weerribben Zuivel nam in december 2015 het merk Zuiver Zuivel over van FrieslandCampina. Ondanks het feit dat het allemaal wat lastiger was dan verwacht, is directeur Klaas de Lange nog steeds heel blij met de overname. "Tijdens de onderhandelingen stond voor mij voorop dat het merk Zuiver Zuivel moest blijven bestaan. Dit is namelijk bij uitstek een merk waarmee het natuurvoedingskanaal zich kan onderscheiden. De 25 biologisch-dynamische boeren die voor Zuiver Zuivel melk produceren hebben zo'n belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de sector. Ze stonden aan de basis van de pioniersfase en komen altijd met nieuwe ideeën. Er moest gewoon plek blijven voor deze pioniers. Gelukkig was ook FrieslandCampina ervan overtuigd dat wij de partij zijn waar het merk het beste paste", vertelt Klaas.


Klaas de Lange in de koelopslag in het pand van Weerribben Zuivel in Nederland (Overijssel).

Hij geeft aan dat de merken Zuiver Zuivel en Weerribben Zuivel elkaar versterken. "De merken onderscheiden zich duidelijk. Zo is Zuiver Zuivel een merk met uitsluitend producten van Demeter-kwaliteit en Weerribben Zuivel het biologische merk rechtstreeks van de boerderij uit natuurgebied Weerribben-Wieden." Klaas erkent dat er veel kwam kijken bij de overname. "De switch vanuit Limmen had veel meer voeten in de aarde dan we vooraf dachten. De producten kregen een ander design waardoor consumenten ook dachten dat de smaak anders was. Terwijl we de recepturen niet veranderd hadden. Het kostte bij een aantal producten tijd om de receptuur en het proces te finetunen om dezelfde dikte en beleving te bereiken die de consument van Zuiver Zuivel gewend was. Ik ben er van overtuigd dat alle betrokkenen bij een overname een bepaalde gewenningsperiode nodig hebben. Dat geldt zowel voor de medewerkers als de consumenten. Iedereen is nu weer helemaal tevreden."
 
Klaas vertelt dat het bedrijf de afgelopen maanden bewust flink ingezet heeft op proeverijen. "Mijn zoon Thijs is in heel veel winkels op bezoek geweest. Het is echt goed dat we daarin geïnvesteerd hebben. Hiermee kom je immers rechtstreeks met de consumenten in contact en kunnen zij gerichte vragen stellen." Hij is ook altijd bereid om meer uitleg te komen geven. "We hebben bijvoorbeeld de medewerkers die bij Ekoplaza verantwoordelijk zijn voor het zuivelschap onlangs uitgebreid geïnformeerd over onze merken. Zij koppelen dan vervolgens vragen die de klanten in de winkel aan hen stellen weer aan ons terug. Dat brengt je toch wat dichter bij elkaar."


Nieuwe Demeterproducten

Nu alles op de rit is, is er volgens Klaas ruimte voor innovatie in de Demeterproducten. "Lange tijd bestond het Zuiver Zuivel-assortiment enkel uit melk en yoghurt, er zat weinig ontwikkeling is. Dat is zonde. Er liggen nog heel veel kansen op het gebied van productontwikkeling. Daarom hebben we onlangs bijvoorbeeld biologisch-dynamische Kefir geïntroduceerd onder het Zuiver Zuivel-merk. Dergelijke introducties geven het merk een duidelijke boost. Aan de ontwikkeling hiervan ging een lang proces vooraf. Kefir is een gezondheidsdrank waarin bacteriën zitten die gezondheidsclaims kunnen dragen. Dit is zeker een product dat nog meer aandacht vraag." Klaas erkent dat de biologisch-dynamische productie zeker wat aanpassingen vergt. "Het is een proces dat je niet massaal kunt maken. De BD-melk moet in een wat rustiger tempo verwerkt worden."
 
Voor meer informatie:
 
Klaas de Lange
Weerribben Zuivel
Veldhuisweg 9
8362 VB Nederland
0527 292529
info@weerribbenzuivel.nl
www.weerribbenzuivel.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven