Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Udea investeert in duurzame verpakkingen

Udea introduceerde begin dit jaar, met het oog op minder voedselverspilling, een portieverpakking voor de hardlopers binnen haar assortiment aan biologisch-dynamische conserven. "We proberen de milieubelasting van onze private label-verpakkingen tot een minimum te beperken", aldus brandmanager private labels Danny Schüttler tegen Verpakkingsmanagement.nl, waar dit artikel eerder verscheen.

Het klinkt in eerste instantie wat tegenstrijdig: een portiepakking voor kant-en-klare biologisch-dynamisch geteelde conserven. Maar bij Udea, groothandel in biologische voedingsmiddelen en franchisegever van de supermarktformule Ekoplaza, hebben ze er goed over nagedacht.

"De meeste consumenten die onze producten kopen gaan heel bewust met voedselverspilling om. We hebben het hier dan over de consument die grotendeels of volledig biologisch of biologisch-dynamisch consumeert. We kunnen er echter niet vanuit gaan dat iedereen zo bewust consumeert", zegt Schüttler. "Bij Udea luisteren we goed naar de behoefte van de hedendaagse consument. Onder andere gemak en groei in kleinere huishoudens is iets om rekening mee te houden. De keuze bij het schap, óók die van de consument die niet volledig biologisch eet, kunnen we met kleinverpakkingen beïnvloeden. Daarmee helpen we voedselverspilling te verminderen."



Hardlopers

In het private label-assortiment voert Udea vooralsnog de portieverpakking alleen voor de hardlopers – kikkererwten, witte bonen, linzen, mais en doperwten – binnen haar assortiment biologisch-dynamisch geteelde conserven. De andere producten zijn vooralsnog alleen in grotere potten verkrijgbaar. "Als het kleinere formaat succesvol blijkt, onderzoeken onze category managers of we deze voor meerdere productsoorten kunnen voeren", zegt Schüttler.

Het bedrijf kijkt ook of het organisatiebreed slagen kan maken in verduurzaming. "Onze kwaliteitsmanager Steven IJzerman heeft enkele mooie projecten afgerond. Zo maken we bananenbrood van bananen die anders in ons magazijn vanwege houdbaarheidsproblemen worden weggegooid. En we introduceren binnenkort biologische compost, waarin het AGF-afval van ons magazijn en onze snijderij gemengd worden met groenafval uit Nederlandse natuurparken. Daarmee zetten we reststromen in om de kringlopen in de biologische sector te sluiten."

Streven naar duurzame oplossingen is voor Udea de normaalste zaak van de wereld. "Als biologische groothandel en supermarkt (Ekoplaza) hebben wij het streven om zoveel mogelijk producten te verpakken met materialen die het milieu en de natuur minimaal belasten. Dit is een continu proces, waar wij met product- en verpakkingsleveranciers naar kijken. We zitten bovenop de markt en houden technologische ontwikkelingen in de gaten", vertelt de brand manager.


Afbreekbare folie en etiketten

Achter de schermen voert Udea talloze andere duurzame innovaties door. "Zo gebruiken we voor een aanzienlijk deel van de Ekoplaza huismerk droogwaren als rijst, graan, noten en zaden en de voorverpakte groenten en aardappelen van het merk Proef alleen nog biologisch afbreekbare folie. Ook de etiketten die op de droogwaren worden geplakt, worden inmiddels volledig biologisch afbreekbaar gedrukt - qua basismateriaal, inkt én lijm!", zegt Schüttler.

"We zijn bij het doorvoeren van verbeteringen wel afhankelijk van de productsoort en de mogelijkheden bij onze productleveranciers" benadrukt de brand manager. Een goed voorbeeld zijn ontbijtgranen. "Tot voor kort was het niet mogelijk deze in biologisch afbreekbare folie te verpakken, vanwege de hoge zuurstofdoorlaatbaarheid. Maar er is nu een nieuwe generatie biologisch afbreekbare folie op de markt, waarin ontbijtgranen wel verpakt kunnen worden. Dus ook deze grote productgroep gaat binnenkort over."



Composteerbare broodzakken

Ook in brood en AGF verdwijnt er steeds meer plastic uit het schap. "We werken aan broodzakken die na gebruik op de composthoop kunnen", vertelt de brand manager. "Daarmee wordt de broodafdeling van Ekoplaza straks helemaal plasticvrij." Daarnaast worden de plastic bakjes met producten als tomaten en champignons op termijn allemaal vervangen door paperwise, materiaal gemaakt van suikerrietpapier. Deze bakjes worden in de toekomst met biologisch afbreekbare folie afgedekt.

Een andere innovatie is de nieuwe theeverpakking van het Ekoplaza-huismerk, die voorheen in karton met folie zat. "Tegenwoordig gebruiken we papier met een stans, die gebruik van een folie overbodig maakt’, illustreert de brand manager. ‘De nieuwe doosjes zijn iets kleiner, waardoor er meer in een omdoos passen. Dat scheelt weer in transport en daarmee CO2-uitstoot." De theezakjes zijn vrij van nietjes en gemaakt van materiaal dat in zijn geheel bij het GFT kan.

Plakbandvrij

De omdozen voor een aantal grote productgroepen van het Ekoplaza-huismerk en Your Organic Nature zijn tegenwoordig geheel plakbandvrij. "Dat scheelt tientallen kilometers aan plakband per jaar." Eenzelfde slimme verbetering voert het bedrijf binnenkort voor met de rolcontainers die gebruikt worden voor transport. "We gaan werken met een flex & fix-systeem – doeken waarmee je containers kunt afsluiten - waardoor plastic sealfolie straks niet meer nodig is."

In totaal heeft Udea nu voor 55% van de Ekoplaza huismerkproducten een plasticvrij alternatief ontwikkeld. "We streven voor dit huismerk naar 75% en zetten daarin telkens weer nieuwe stappen", aldus de brand manager private label.

Geruisloos

Udea introduceert de meeste duurzame verpakkingsinnovaties geruisloos in het schap. "Wij positioneren ons als een bedrijf dat rekening houdt met de wereld om ons heen", zegt Schüttler. "We kijken daarom niet op een tiende cent en hoeven onze resultaten niet zo nodig aan de grote klok te hangen. We maken deze keuzes, omdat wij vinden dat ze gemaakt moeten worden."

Volgens de brand manager is er in duurzame verpakkingen veel meer mogelijk dan fabrikanten soms denken. "Er is altijd wel iets dat je kunt verbeteren. Hoe klein ook, elke stap is er een."

Voor meer informatie: www.udea.nl

Bron: Verpakkingsmanagement
Publicatiedatum: