"Toch sta ik nog steeds het liefst in de winkel"

Dry-Aged en vergeten vlees in Nijmeegse bio-slagerij

Tholen - Bas Derksen opende op 26-jarige leeftijd zijn eigen De Groene Weg-slagerij. Hij runt de zaak in Nijmegen inmiddels al 11 jaar. "Ik heb jarenlang bij De Groene Weg in Arnhem gewerkt. Daar heb ik kennisgemaakt met biologisch. Ik was 19 toen ik daar begon en had nog nooit van biologisch gehoord. Ik wilde het slagersvak leren bij een ambachtelijk bedrijf en al doende kwam ik er achter dat bij biologisch vlees veel meer beleving komt kijken", vertelt Bas. Toen hij voor zichzelf wilde beginnen was de enige logische optie voor hem om verder te gaan met het concept van De Groene Weg. "De biologische sector was toen al groeiende en de formule van De Groene Weg was kort daarvoor compleet vernieuwd. Ik voelde me als een vis in het water in de organisatie en kende de leveranciers. Verder had ik mijn leeftijd mee."


De Groene Weg-slagerij Bas Derksen is gevestigd aan de Groenestraat 189 in Nijmegen.

Werken binnen De Groene Weg-formule past hem dus goed: "Dankzij de formule kan ik doen waar ik goed in ben: klanten helpen, echt met het vak bezig zijn. Ik weet heel goed wat ik wil en krijg op allerlei vakken ondersteuning vanuit De Groene Weg. Zo is er een reclamecommissie, een franchiseraad en een assortimentscommissie. Ook houden we twee keer per jaar een algemene ledenvergadering en jaarlijks een franchisedag."


Bas Derksen.

Ondernemen

In de loop van de jaren is Bas het ondernemen steeds leuker gaan vinden, meent hij. Hij heeft inmiddels 16 mensen in dienst (8,5 FTE). "Daardoor ben ik gedwongen om meer te ondernemen. Het belangrijkste is om een fijne werkplek voor mijn team te creëren Ik heb nu een vaste medewerker die de salades maakt en een worstmaker. We hebben een goed team en dat maakt het ondernemen echt leuker. Toch sta ik nog steeds het liefst in de winkel om echt het vak uit te oefenen en klanten te vertellen over de producten. Ik probeer me altijd te verplaatsen in de consumenten. Als er een prettige sfeer is, zowel voor de werknemers als de klant, maakt dit dat mensen vaak bij je terug komen."


De klanten kunnen achter de toonbank zien hoe medewerkers van de slagerij het vlees verwerken.

Diepvriesklanten

De slagerij trekt volgens Bas wekelijks zo'n 1000 klanten. Elke week zitten daar ook weer nieuwe gezichten bij. "Verder zijn het vooral vaste klanten, waarvan ik een deel 'diepvriesklanten' noem. Zij komen 1 keer per maand inkopen doen en vullen daarmee hun diepvries. Zo kunnen ze de rest van de maand van ons biologische vlees genieten." De slager merkt dat de vraag naar biologisch vlees nog altijd toeneemt. "Een groot voordeel voor biologisch is dat de consument tegenwoordig juist wil weten waar het vlees vandaan komt. Dit zie je nu ook in de supermarkt terug, maar bij ons was het al de standaard om dit duidelijk te laten zien. Het boerenleven komt ook wat meer de stad in nu de gemiddelde consument steeds meer beseft dat er een boer of tuinder met de producten bezig is geweest."



Trends en ontwikkelingen

Bas noemt ook nog wat andere ontwikkelingen binnen de branche. "Mensen barbecueën tegenwoordig het hele jaar door. Ook naar grote stukken vlees is steeds meer vraag en dit geldt tevens voor het zogenaamde vergeten vlees. Hierbij gaat het om diverse onderdelen die ondergewaardeerd zijn geweest. De Bavet en Diamanthaas bijvoorbeeld. TV-koks helpen hierin mee. Dry-Aged vlees is ook een trend. Er is groeiende vraag naar dit rijpere vlees. Dit werd altijd al veel gedaan door slagers, maar nu wil men dat ook graag zelf zien. Daarom heb ik een rijpingskast met glazen deuren in de winkel staan."


In de winkel zijn foto's van verschillende leveranciers te vinden. Op deze foto biologische varkenshouder Nieske Neimeijer.

Het aantal De Groene Weg-slagerijen is al een tijdlang stabiel. Bas heeft daar een simpele verklaring voor: "Voor De Groene Weg is het openen van nieuwe slagerijen momenteel overigens niet de grootste prioriteit. De franchiseorganisatie wil er voor de volle 100% zijn voor de bestaande ondernemers. Als je overweegt om je aan te sluiten bij De Groene Weg moet je je afvragen of je hier ondernemend genoeg voor ben. Je moet kunnen, willen en durven. En biologisch moet wel iets speciaals voor je zijn. Probeer je ook te verplaatsen in consumenten en wat zij graag willen zien en doe er alles aan om een fijne werkplek voor je team te creëren."
 

Vers klaargemaakte lasagne.

Voor meer informatie:

Bas Derksen
De Groene Weg Nijmegen
Groenestraat 189
6531 HE Nijmegen
024 3555060
nijmegen@degroeneweg.nl
www.degroeneweg.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven