Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vietnam kiest voor internationale standaard om export impuls te geven

Na het vastlopen van de onderhandelingen over het TTP-handelsakkoord introduceren Vietnamese bedrijven internationale kwaliteitsstandaarden om hun mogelijkheden op de wereldwijde markt te vergroten.

Het grootste zuivelconcern van het land, Vietnam Dairy Products (Vinamilk) is de eerste biologische melkveehouderij in Vietnam gestart, waar gewerkt wordt volgens Europese kwaliteitseisen. Drankenproducent Tan Hiep Phat heeft zijn verwerkingsfabriek aangepast met de nieuwste hygiëne technologieën uit Europa.
De boerderij van Vinamilk telt 70 hectare en 500 stuks melkvee en bevindt zich in de provincie Lam Dong. Op het bedrijf wordt geen gebruik gemaakt van groeihormonen, antibiotica en chemisch veevoer. Het bedrijf is bio gecertificeerd door een internationale controle-autoriteit in Nederland. Daarnaast werkt Vinamilk aan de GlobalGAP-certificering van nog eens 10 van zijn andere melkveehouderijen in Vietnam.

In 2016 exporteerde Vinamilk zijn zuivelproducten naar 42 landen waarmee het €182 miljoen verdiende, wat neerkomt op zo’n 20% van de totale omzet. Door de productkwaliteit te verhogen, wil Vinamilk zich richten op de export naar doelmarkten als Europa en het Midden-Oosten.

Na het GlobalGap certificaat te hebben ontvangen is de TH Group, ’s lands tweede zuivelconcern, onlangs gestart met de bouw van een biologisch bedrijf in de buurt van Hanoi. Het bedrijf zal het nieuwe bedrijf gebruiken als basis voor zowel de binnenlandse verkoop als export. TH is van plan om ook in Rusland een bedrijf naar dit zelfde model op te richten.

Drankenproducent THP heeft miljoenen uitgegeven aan de renovatie en uitbreiding van zijn fabriek waardoor de productiecapaciteit vergroot is naar 600 miljoen liter. Het bedrijf produceert vooral frisdrank op basis van groene thee en de energiedrank ‘Number 1’ en zal het exportvolume van beide dranken dankzij de grotere capaciteit fors kunnen vergroten.



Een ander Vietnamees bedrijf dat zich op de internationale markt wil begeven is Mekophar Chemical Pharmaceutical dat werkt aan de bouw van een onderzoeks- en productiecentrum voor medicijnen in Ho Chi Minh Stad. De medicijnen beantwoorden aan alle internationale kwaliteitscriteria. De nieuwe faciliteit zal naar verwachting in 2018 in gebruik genomen worden.

Ook visserijbedrijf Hung Vuong wil zijn internationale activiteiten uitbreiden. Het bedrijf exporteert de veelgeprezen Vietnamese ‘char’ en ontving in 2010 het GlobalGAP-certificaat. Sindsdien heeft het bedrijf de kwaliteit van zijn witvis verbeterd, waar in Europa en de Verenigde Staten een groeiende vraag naar is.

Focus verschuift naar Europa
Het mislukken van TPP betekent een klap voor de Vietnamese economie. Het land had namelijk gehoopt de export van kleding, schoenen en agrarische producten naar de Verenigde Staten, Canada en Mexico op te voeren. Hoewel president Donald Trump heeft toegezegd bilaterale handelsverdragen aan te zullen gaan, richt Vietnam zijn blik alvast op de EU, waarmee het anticipeert op het vrijhandelsverdrag met de EU dat in 2018 in werking zal treden.

Than Duc Viet van het Vietnamese textielbedrijf Garment 10 legt uit dat zijn bedrijf zich gaat richten op Europa en Zuid-Korea nu het TPP-akkoord van de baan lijkt. Het in 1946 opgerichte bedrijf is marktleider in eigen land en werkt samen met Aoyama Trading, een bekende herenmodeketen in Japan. Met het oog op het verwachte handelsakkoord met de EU overweegt Garment 10 de productie van kleding voor de Europese markt.

TH Group is met het TPP-verdrag in het vooruitzicht al in 2014 gestart met de export van gezondheidsdranken naar de Verenigde Staten. Door de recente ontwikkelingen, verlegt het bedrijf zijn focus nu echter naar Europa door Europese kwaliteitsnormen te introduceren.

De lage kosten van de Vietnamese landbouw- en visserijproducten waren tot dusver de grootste troef van de exportsector, waarbij de kwaliteit op de tweede plaats kwam. De Vietnamese premier Hguyen Xuan Phuc heeft echter laten weten dat met het oog op de wereldwijde export de focus van kwantiteit naar kwaliteit verlegd moet worden.

bron: Nikkei Asia Review
Publicatiedatum: