Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tony's Chocolonely wil cacaomarkt van binnenuit verduurzamen

Tony's Chocolonely is een Nederlandse start-up gevestigd in Amsterdam. De missie: 100 procent slaafvrije chocolade. Marijn Bijnen werkt sinds 2013 bij het bedrijf als Chocolate Explorer. "Na een paar jaar wilde ik met mijn werk gaan bijdragen aan een betere wereld. Wel op strategisch vlak, dus bij een hardgroeiend bedrijf dat op het punt staat om internationaal door te breken. Dat werd Tony's Chocolonely."



Verantwoordelijkheid nemen

Tien jaar geleden deed journalist Teun van de Keuken in het tv-programma 'de Keuringsdienst van Waarde' onderzoek naar slavernij in de cacaoketen. Hij ontdekte dat veel van de chocolade die in de Nederlandse supermarkt ligt, onvrijwillig gemaakt wordt en soms zelfs door kinderen. Met Tony's Chocolonely wil Teun, de oprichter van Tony's Chocolonely, daar verandering in brengen. De cacao die ze gebruiken voor hun repen wordt rechtstreeks bij de plantages ingekocht.

Marijn Bijnen: "In ons eentje maken we onze chocolade wel slaafvrij, maar de missie gaat over álle cacao wereldwijd. Tenzij we 100 procent marktaandeel verkrijgen betekent dat dus dat we andere, grotere chocolademakers en verkopers moeten inspireren hun verantwoordelijkheid te nemen. Dat is ook een belangrijk uitgangspunt voor onze internationale strategie."

Chocolate Explorer

Bijnen is Chocolate Explorer bij Tony’s Chocolonely. "Ik leg dat meestal uit als Business Development", vertelt ze. Ze heeft samen met collega's de expansiestrategie vormgegeven. Marijn Bijnen: "We worden regelmatig benaderd door partijen die onze chocolade willen verkopen in het buitenland. Dat is natuurlijk mooi, maar we willen de buitenlandse afzetmarkten zorgvuldig opbouwen. De sociale missie is daarbij een belangrijk uitgangspunt. In welke markten kunnen we de grootste chocolademakers en -verkopers inspireren ook hun verantwoordelijkheid te nemen? Hoe komen we het snelst bij ons ideaal van 100 procent slaafvrije chocolade?"
 
Marijn Bijnen werd geïnterviewd door Top of Minds, een Executive Search bureau in Amsterdam. In het interview vertelt ze verder over haar carrière en haar keuze voor Tony's Chocolonely.

Voor meer informatie: www.tonyschocolonely.com
Publicatiedatum: