Verantwoordelijkheid nemen
Tien jaar geleden deed journalist Teun van de Keuken in het tv-programma 'de Keuringsdienst van Waarde' onderzoek naar slavernij in de cacaoketen. Hij ontdekte dat veel van de chocolade die in de Nederlandse supermarkt ligt, onvrijwillig gemaakt wordt en soms zelfs door kinderen. Met Tony's Chocolonely wil Teun, de oprichter van Tony's Chocolonely, daar verandering in brengen. De cacao die ze gebruiken voor hun repen wordt rechtstreeks bij de plantages ingekocht. Marijn Bijnen: "In ons eentje maken we onze chocolade wel slaafvrij, maar de missie gaat over álle cacao wereldwijd. Tenzij we 100 procent marktaandeel verkrijgen betekent dat dus dat we andere, grotere chocolademakers en verkopers moeten inspireren hun verantwoordelijkheid te nemen. Dat is ook een belangrijk uitgangspunt voor onze internationale strategie."
Chocolate Explorer
Bijnen is Chocolate Explorer bij Tony’s Chocolonely. "Ik leg dat meestal uit als Business Development", vertelt ze. Ze heeft samen met collega's de expansiestrategie vormgegeven. Marijn Bijnen: "We worden regelmatig benaderd door partijen die onze chocolade willen verkopen in het buitenland. Dat is natuurlijk mooi, maar we willen de buitenlandse afzetmarkten zorgvuldig opbouwen. De sociale missie is daarbij een belangrijk uitgangspunt. In welke markten kunnen we de grootste chocolademakers en -verkopers inspireren ook hun verantwoordelijkheid te nemen? Hoe komen we het snelst bij ons ideaal van 100 procent slaafvrije chocolade?"Marijn Bijnen werd geïnterviewd door Top of Minds, een Executive Search bureau in Amsterdam. In het interview vertelt ze verder over haar carrière en haar keuze voor Tony's Chocolonely.
Voor meer informatie: www.tonyschocolonely.com