Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bezoek aan o.a. BioVibe, Biofresh, Alvo Supermarkten, Cru en Bio-Planet

"Verslag Ondernemersmissie België: "Trends in de voedingssector: van bio tot duurzaam"

Op 23 en 24 mei organiseerde de Nederlandse Ambassade te Brussel in samenwerking met psps consultants een handelsmissie naar België voor Nederlandse ondernemers met als thema 'Trends in de voedingssector: van bio tot duurzaam'.

De handelsmissie begon op maandagochtend 23 mei met een gezamenlijk vertrek van de ondernemers uit Breda. Zij namen de kans waar om zichzelf voor te stellen en kennis te maken tijdens de rit.


Groepsfoto.

Frits Thissen, Nederlands Landbouwraad in België, opende het seminar en heette de delegatie welkom. Als eerste spreker voor het seminarie over de Belgische sector sprak Diana van Bergeijk, CEO van NL-BE Business Support en specialist op het gebied van cultuurverschillen tussen België en Nederland. Daarna gaf Gert Laurijssen, CEO van Foodservice Alliance, een presentatie over het consumentengedrag in België op het gebied van bio, duurzaamheid en fair trade. Ten laatste sprak Tom Nizet, Certification Manager bij Certysis, over de certificering van biologische producten in België. Omdat de tijd drong werd er besloten tot een snelle lunch, maar hier waren de deelnemers niet rouwig om. "We zijn hier om bedrijven te bezoeken, niet om te borrelen", zo klonk het.
 

Seminar.

Het eerste bezoek bracht de ondernemers van Brussel naar de provincie Antwerpen, waar zij een bezoek brachten aan BioVibe, een groothandel in biologische groenten en fruit, en Biofresh, een groothandel en met een assortiment van verse, biologische producten. De bedrijfsleiders en aankoopdirecteuren gaven verdere uitleg over hun aankoopproces en de distributie in België, waarna zij de kans boden aan de ondernemers om vragen te stellen.



Na de bedrijfsbezoeken reed de bus verder naar het centrum van Antwerpen, waar de ondernemers waren uitgenodigd op een Nerd Night Dutch Trend Food. Daar werden hun producten verwerkt in een zevengangenmenu dat werd opgediend aan een publiek van Belgische food experts, restauranteigenaren, inkopers van groothandels en supermarkten, voorzitters van foodverenigingen, en journalisten. De ondernemers hadden ondertussen de kans om de motivatie en geschiedenis achter het product voor te stellen.



De volgende ochtend vertrok de bus richting Belgisch Limburg. In Neerpelt brachten de ondernemers een bezoek aan Alvo Supermarkten, dat focust op biologische producten en superfood. In een spiksplinternieuwe supermarkt haalden de Nederlanders hun beste staaltjes boven om hun verhaal te verkopen aan de aankoopdirecteur, die ruim de tijd nam om iedere ondernemer individueel te spreken.

Daarna begaf de groep zich weer terug naar Brussel voor een snelle lunch bij Green Way, een restaurantketen die focust op een creatieve vegetarische, gezonden en duurzame keuken. De delegatie nam de gelegenheid weer om goed te netwerken met de manager.



De volgende stop lag bij enkele supermarkten in de periferie van Brussel. Als eerste bij Cru, de kwaliteitswinkel van supermarktketen Colruyt. De ondernemers kregen een rondleiding door de smaakvol ingerichte winkel, gevestigd in een oude hoeve. Zij genoten van enkele staaltjes van de kwaliteitsproducten in hun pure vorm, en haalden zelf ook hun producten weer boven voor de geïnteresseerde inkopers. Daarna begaf de groep zich naar Bio-Planet, de supermarkt met een aanbod van zo'n 6.500 biologische, ecologische, free-from en fair trade producten. De ondernemers haalden een laatste maal hun wasabi, chocolade, fruitdrank of kruiden weer boven en wisselden weer contacten uit met de inkoopverantwoordelijke.
Dat het onvermoeibaar presenteren van hun eigen verhaal de deelnemers geen windeieren legde, werd bewezen door enkelen die al positieve berichten en uitnodigingen hadden gekregen van Belgische ondernemers om verder zaken te doen.
Publicatiedatum: