Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Regisseur in biologische kasgroenten

Tholen - Nautilus Organic heeft momenteel een marktaandeel van zo'n 65 procent op de biologische kasgroentenmarkt. De kasgroenten zijn daarmee goed voor de helft van de omzet. De andere helft komt voor rekening van de fruittelers, akkerbouwers en vollegrondgroententelers. De biologische telerscoöperatie heeft dit seizoen de afzet van BioDijk er bijgekregen. Er liggen nog meer groeiplannen. Om verdere stappen te kunnen zetten, is Coert Lamers sinds januari 2016 in dienst als kasgroentenverkoper. Directeur Hein Wolff kent Coert nog van hun gezamenlijke tijd bij FresQ.

Hein Wolff is in de zomer van 2015 aangesteld als directeur van de biologische telerscoöperatie Nautilus Organic in Emmeloord. Sinds zijn aanstelling zijn al de nodige aanpassingen gedaan in het beleid rondom de kasgroenten. "We hebben de ondersteuning aan telers en afnemers geïntensiveerd." Hein geeft aan dat Nautilus Organic plannen heeft om te groeien. "We hebben onlangs al een mooie stap gemaakt doordat we BioDijk uit Schalkwijk als lid hebben kunnen verwelkomen. Voor de coöperatie is dit toch weer zo'n 15 hectare. De extra zorg, die nodig is voor de afzet van deze producten van dit bedrijf, combineert mooi met onze filosofie. Nautilus Organic fungeert als regisseur van bovenaf. Door onze reikwijdte hebben we zowel zicht op het aanbod op de markt als op de afzet." Nautilus Organic is marktleider op de markt voor biologische kasgroenten. Hein: "Het is nu aan ons om de groei, die we ingezet hebben, door te zetten en marktleider te blijven. We zitten nu op 65 hectare bio-kasgroenten in totaal en ons marktaandeel ligt daarmee ook rond 65%. Voor ons is het essentieel dat er geen wildgroei op de biologische markt ontstaat."


Coert Lamers en Hein Wolff.

Leren van telers

Wat heeft de groei voor gevolgen voor de afzet? "We hebben steeds meer product tot onze beschikking en kunnen hiermee dus meer aanvragen van klanten invullen. Ik verwacht dat vooral de afzet naar onze bestaande klanten zal gaan toenemen. We hechten veel waarde aan langetermijnrelaties met onze klanten. Nautilus Organic is de spil tussen bio-telers en klanten. We leveren alles vers van het land en gaan voor korte lijnen. Dat past wat ons betreft ook perfect in de bio-filosofie." Nautilus Organic leert ook veel van de telers, erkent Hein. "We willen de afzet van de biologische kasgroentenen een extra impuls gaan geven en meer bundelen. Hierbij spelen de telers uiteraard een cruciale rol. Zij zijn immers de teeltspecialisten."

Verschuivingen op de markt

Er hebben in 2015 de nodige verschuivingen op de markt plaatsgevonden. Zo sloot BiJo 'Logische Groenten' B.V. op 30 oktober officieel de deuren (zo'n 10 hectare) en is bio-kwekerij Greenshield eind 2015 verkocht aan A.C. Hartman. Hartman levert relatief veel aan Albert Heijn, waardoor er minder biologische kasgroenten beschikbaar zijn voor de vrije markt. "Ik verwacht dat de gevolgen van de overname van Greenshield wel meevallen. De afzet verloopt nog steeds via ons en we leveren zowel aan de supermarkten als de natuurvoedingswinkels. Dit blijft ook zeker zo in de toekomst. Wij hebben een brede spreiding qua afnemers. Naar de speciale producten is vooral vanuit de natuurvoedingsketens veel vraag."


Bedrijfsleider Bauke Kalma van Groenland Andel met de uitzonderlijk vroege biologische puntpaprika's dit seizoen.

Groeiplannen

Hein bevestigt dat er nog meer groeiplannen liggen. "Er zijn gesprekken gaande in de bestaande teelt en met een aantal potentiële omschakelaars. Voor het volgende kasgroentenseizoen verwachten we een gezonde uitbreiding." Nautilus ondersteunt telers waar het kan bij omschakeling: "We gaan de omschakelhulp de komende tijd nog verder doorontwikkelen. We geven de telers in ieder geval advies als het gaat om de regelgeving. In de omschakelperiode is het vaak onzeker wat er met het product gebeurt aangezien het nog niet officieel biologisch is. Daarom ondersteunen wij ook in deze periode bij de afzet. Hiervoor zijn echt goede mogelijkheden en hiermee kunnen we de teler een bepaalde zekerheid bieden."

100% biologisch

Nautilus Organic is de enige telersvereniging in Nederland die volledig biologisch is. "Alle leden moeten biologisch telen. Dat is een vereiste. Dit is echt een pré voor onze afnemers én voor onze leden. We kunnen onze klanten ontzorgen omdat we een compleet aanbod hebben met kasgroenten, akkerbouwproducten, vollegrondsgroenten, hardfruit en zachtfruit en onze leden ontvangen een goede prijs voor hun producten dankzij de kracht van een coöperatie."

Substraat

Ook Nautilus Organic volgt de onlangs weer opgelaaide discussie over substraatteelt op de voet. "Wij zijn een grote voorstander van teelt in de grond. Voor m'n gevoel gaat de bio-teelt in de VS uiteindelijk ook gewoon weer de grond in. Wij zijn groot voorstander van ontwikkelingen op teelttechnisch gebied, maar telen op substraat is vanuit de bio-filosofie geen optie. Een gezonde bodem is essentieel. Nautilus staat absoluut voor bio-producten uit de grond. We gaan de uitdaging van een discussie op dit vlak graag aan met alle ervaring en kennis van onze ledengroep."

Voor meer informatie: HWolff@Nautilusorganic.nl