Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We zouden niet anders meer willen dan rechtstreeks de consument bedienen"

Raspberry Maxx ergert zich aan hoge prijzen voor bio-frambozen

Tholen - Ruim tien jaar geleden gingen Carlo Peters en Henny van Bergeijk van start met de frambozenkwekerij Raspberry Maxx in Meijel. Wat begon met een kwekerij die op de gangbare manier frambozen kweekte, veranderde al snel in een volledig biologisch gecertificeerd bedrijf. In 2007 besloten Carlo en Henny het roer helemaal om te gooien en direct aan de consumenten te gaan verkopen via markten en winkel aan huis. Dat zorgde voor een kortere keten met nog versere frambozen. Een uitbreiding van het assortiment met allerlei frambozenproducten, markten, open dagen, frambozenwedstrijden en een van de eerste crowdfundingcampagnes van Nederland volgden.



"In al die jaren hebben we een hoop geleerd. Er zijn een hoop hindernissen op onze weg gekomen, maar het zijn tenminste wel ónze hindernissen en niet die van de supermarkt of tussenhandel", vertelt Henny. "Het was altijd hetzelfde liedje. Hadden we weinig product, dan wilde men weer veel hebben en hadden we weinig dan wilde men weer veel. Daar zijn we dus mee gestopt. Hebben we nu te veel product, dan vriezen we het in. We telen geen overschotten meer. Doordat we met alle frambozenproducten in de breedte zijn gegaan en die direct verkopen aan de horeca, op de markten en in de winkel kunnen we onze boterham verdienen. We doen het nu op onze manier en dat zouden we niet anders meer willen. We hebben nog wat vaste afnemers zoals Rungis en Kroon, maar het gros verkopen we zelf."



De klanten van Raspberry Maxx weten waar ze aan toe zijn, want het bedrijf hanteert altijd dezelfde prijzen. "Dat is een hele andere manier van werken, dan men gewend is in de fruithandel, maar zo bouw je wel echt iets op met een klant. We hebben het idee om de hoogste producties per hectare te halen helemaal losgelaten en willen alleen de lekkerste frambozen telen", vertelt Henny. Raspberry Maxx heeft in de loop der jaren behoorlijk wat fans om zich heen verzameld. "Elke zaterdagmorgen vertrekken we al vroeg met een aanhanger naar Amsterdam, waar we op drie verschillende markten staan."



"Afgelopen zaterdag hadden we een leuke actie van drie bakjes voor 5 euro en dan heb je naast je trouwe fans ook genoeg nieuwe klanten in je kraam. Frambozen, en dan met name biologische, worden toch vaak nog onder het wat duurdere exclusieve segment geschaard. Wij ergeren ons er aan dat de prijs voor bio-frambozen zo hoog wordt gehouden. Biologische frambozen liggen soms voor 3 tot 5 euro voor een bakje in de bio-winkel. Geen wonder dat consumenten ze niet kopen. Wat dat betreft, is het een heel ander segment dan de aardbeien waar de mensen meer op afvliegen. Maar wij tonen aan dat onze fans voor een hele vriendelijke prijs royaal kunnen snoepen!"

Voor meer informatie:

Raspberry Maxx
Steenoven 28
5768 PK Meijel
077 4669209
06 43037088
info@raspberry-maxx.nl
www.raspberry-maxx.nl