Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Verantwoorde aanbod' afkomstig van handjevol (bio-)merken

"Nauwelijks roomijs van weidemelk"

Het mooie zomerse weer stimuleert de consumptie van ijs, maar niet het welzijn van melkkoeien. Het meeste roomijs in Nederland wordt namelijk gemaakt van stalmelk. Dit blijkt uit onderzoek dat World Animal Protection heeft gedaan. De consument heeft weinig keus voor ijs van gegarandeerde weidezuivel. Niet bij de supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus en evenmin bij ijssalons. Jammer voor de koeien, die worden er niet mee de wei in geholpen
 
De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking hecht sterk aan koeien in de wei. Schaalvergroting en 'efficiëntie' leiden er echter toe dat steeds meer koeien niet meer buiten komen. Om dan toch het percentage – niet de aantallen - koeien dat weidegang heeft op peil te houden, is enkele jaren het zogeheten Convenant Weidegang gesloten door belangrijke partijen in de zuivelsector. Ook supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben hun handtekening gezet onder het streven om minimaal zeventig procent van de melkkoeien in de wei te houden. Maar die intentie vertaalt zich niet in de zuivelproducten die zij in hun assortiment hebben. Niet in het algemeen en al helemaal niet waar het gaat om roomijs.

Weideganggarantie

Van de zuivelhoudende ijsproducten in de schappen van drie onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Jumbo en PLUS) is gemiddeld slechts 15% gemaakt van verantwoorde melkproducten. Albert Heijn scoort hierop beter (21,4%) dan Jumbo (12,4. Supermarkt PLUS die het convenant niet heeft ondertekend scoort het slechtst (11,8%). Maar het convenant heeft ook in deze productgroep weinig invloed op het aanbod van gegarandeerde weidezuivel. Sterker: momenteel voert geen enkel ijsproduct het weideganglogo. Het verantwoorde aanbod hangt zo vrijwel volledig af van Ben & Jerry's 'Caring Dairy'-ijs en met Arla Biologisch, Bio+, AH Biologisch en Gijs streekproducten bovendien van slechts een handjevol ijsmerken.

IJssalons geven doorgaans geen informatie over weidegang, maar ook het aantal ijssalonketens dat verantwoord zuivelijs aanbiedt is met 1 op 7 zeer teleurstellend te noemen. Dit geldt eveneens voor de Nederlandse pretparken (1 op 5). Zij bieden de consument meestal helemaal geen, of anders slechts een uitermate beperkte keuze voor roomijs van verantwoorde zuivel.
 
Voor meer informatie: www.worldanimalprotection.nl
Publicatiedatum: