De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking hecht sterk aan koeien in de wei. Schaalvergroting en 'efficiëntie' leiden er echter toe dat steeds meer koeien niet meer buiten komen. Om dan toch het percentage – niet de aantallen - koeien dat weidegang heeft op peil te houden, is enkele jaren het zogeheten Convenant Weidegang gesloten door belangrijke partijen in de zuivelsector. Ook supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben hun handtekening gezet onder het streven om minimaal zeventig procent van de melkkoeien in de wei te houden. Maar die intentie vertaalt zich niet in de zuivelproducten die zij in hun assortiment hebben. Niet in het algemeen en al helemaal niet waar het gaat om roomijs.
Weideganggarantie
Van de zuivelhoudende ijsproducten in de schappen van drie onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Jumbo en PLUS) is gemiddeld slechts 15% gemaakt van verantwoorde melkproducten. Albert Heijn scoort hierop beter (21,4%) dan Jumbo (12,4. Supermarkt PLUS die het convenant niet heeft ondertekend scoort het slechtst (11,8%). Maar het convenant heeft ook in deze productgroep weinig invloed op het aanbod van gegarandeerde weidezuivel. Sterker: momenteel voert geen enkel ijsproduct het weideganglogo. Het verantwoorde aanbod hangt zo vrijwel volledig af van Ben & Jerry's 'Caring Dairy'-ijs en met Arla Biologisch, Bio+, AH Biologisch en Gijs streekproducten bovendien van slechts een handjevol ijsmerken.IJssalons geven doorgaans geen informatie over weidegang, maar ook het aantal ijssalonketens dat verantwoord zuivelijs aanbiedt is met 1 op 7 zeer teleurstellend te noemen. Dit geldt eveneens voor de Nederlandse pretparken (1 op 5). Zij bieden de consument meestal helemaal geen, of anders slechts een uitermate beperkte keuze voor roomijs van verantwoorde zuivel.
Voor meer informatie: www.worldanimalprotection.nl