Sinds 1979 ontwikkelt en produceert Ecover doeltreffende was- en reinigingsmiddelen en verzorgingsproducten op basis van plantaardige ingrediënten en slimme wetenschap. Ter gelegenheid van de 35ste verjaardag onthult het bedrijf een nieuwe ecologische verpakking met een meer eigentijdse 'look' die meer frisheid uitstraalt. Tegelijk maken ze van de gelegenheid gebruik om terug te blikken op de afgelopen 35 jaar en de weg die Ecover, destijds begonnen als een Belgisch initiatief om fosfaten uit wasmiddelen te weren, als pionier in de ecologie heeft afgelegd.
Oud en nieuw naast elkaar.
Ecover zag het levenslicht in 1979 in de buurt van Malle, bij Antwerpen. Het avontuur begon als een initiatief van Frans Bogaerts, een van de eerste ecopioniers. Hij had als specifiek doel fosfaten uit wasmiddelen te weren. Zo wilde hij iets doen aan de vervuiling van het oppervlaktewater. Hij ontwikkelde een fosfaatvrij waspoeder dat al snel een succes werd en te vinden was in de rekken van natuurwinkels in heel Europa. In 1989, tien jaar na de oprichting, zet Ecover ook de stap naar de detailhandel en de supermarkten. Nadat Ecover in 1991 werd overgenomen door de Scandinavische zakenman Sørensen, bouwde het in Malle de allereerste ecologische fabriek ter wereld. In 2007 volgt een tweede productie-eenheid in Boulogne-sur-Mer en momenteel wordt in Chicago een derde Ecover fabriek gebouwd. Vandaag heeft Ecover kantoren in Frankrijk, de VS, Duitsland en Zwitserland. De producten worden verkocht in 39 landen als ecologisch alternatief voor conventionele merken.
Vanaf 2012 is Ecover ook in Nederland verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en eerder dit jaar zijn de producten ook opgenomen in het assortiment van Albert Heijn. Het merk bouwt op dit moment aan een nog bredere distributie in ons land.
Sinds de oprichting 35 jaar geleden, breidde Ecover het aanbod voortdurend uit en biedt vandaag een breed assortiment ecologische en doeltreffende(af)wasmiddelen en schoonmaakproducten voor het huis. In 2011 lanceerde Ecover de plantastic-fles, een verpakking op basis van suikerriet. In 2012 nam Ecover Method over, een toonaangevend lifestyle merk dat dezelfde waarden en normen hanteert. Hierdoor werd Ecover de grootste speler inzake ecologische was- en reinigingsmiddelen ter wereld. Dit voorjaar, lanceerde Ecover een nieuwe fles, geproduceerd op basis van plastic dat uit de oceaan werd opgevist en gerecycled.
De nieuwe look.
In al die jaren werden de inspanningen van Ecover beloond met diverse erkenningen: in 1993 werd Ecover opgenomen in de Global 500 Roll of Honour lijst van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP), een bekroning voor mensen, groepen en ondernemingen die zich inzetten voor het behoud van het milieu. Ecover was het eerste en enige merk van huishoudelijke schoonmaakmiddelen dat beloond werd met deze belangrijke erkenning. In 2000, behaalde Ecover het ISO 14001 certificaat, het 'kwaliteitszorgsysteem' waar elke ecologische onderneming over moet beschikken. In 2008, verkoos Time Magazine in haar milieunummer Hero of the Environment Ecover tot Ecopionier, één van de 30 verkozen helden die zich blijvend inzetten voor een beter milieu. In 2010 tenslotte, werden de Eco-Surfactants genomineerd voor de European Business Awards for the Environment.
Dit jaar, voor haar 35ste verjaardag, lanceert Ecover een nieuwe aantrekkelijk ogende verpakking. De flessen worden geproduceerd op basis van een combinatie van hernieuwbaar plantastic en gerecycled plastic. De fles vervangt de verpakking die in 2001 ontwikkeld werd. De nieuwe ecologische fles bevat nog steeds doeltreffende, ecologische en duurzame was- en reinigingsmiddelen. Algemeen streeft Ecover ernaar om zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. De verpakkingen zijn herbruikbaar of kunnen in de afvalfase eenvoudig gerecycled worden.
Voor meer informatie: www.ecover.be

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Eosta overgenomen door Anders Invest
- "High oleïc pinda's bevatten meer goede vetten dan andere pinda's"
- In huisstof op boerderijen zitten grote aantallen bestrijdingsmiddelen, blijkt uit nieuw onderzoek
- Lidl zet in op biologische huismerken
Top 5 - afgelopen maand
- HAK zet in op 100% biologische productie
- Fotoreportage Biobeurs: wennen in Den Bosch
- "Regeneratieve landbouw is keiharde greenwashing door multinationals"
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Verdienmodellen en de wereld op z'n kop
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-08 "Dit natuurlijke scheermes heeft zeker het potentieel om de in-plastic-vergulde scheermesmarkt te vernieuwen"
- 2023-02-01 Vraag naar biologische paddenstoelsupplementen blijft toenemen
- 2023-01-05 Van kruidenwinkel naar wereldwijde distributie: 50 jaar Urtekram
- 2023-01-04 Verzorgingsmerk plant 814 bomen met verkoop duurzame cosmetica
- 2022-12-23 Mattisson introduceert 14 biologische tincturen
- 2022-12-09 INIKA en WAAR organiseren #lashwithNOtrash inzamelingsactie voor Plastic Soup Foundation
- 2022-12-07 Vitamine C ontmoet Q10 in de nieuwe gezichtsverzorging van lavera
- 2022-12-05 Nieuw van Seepje: 100% natuurlijke handzeep mét navulling
- 2022-11-24 Nu ook een biobased opzetborstel voor Philips Sonicare
- 2022-11-10 Model Hailey Bieber zweert bij Weleda Skin Food Moisturizer
- 2022-10-28 (h)Eerlijk pakket voor winnaars Nationale Postcode Loterij
- 2022-10-25 The Green Lab Co. presenteert Refill & Remix handzeeptabletten
- 2022-10-19 Denns BioMarkt voert prijsverlaging door om menstruatiearmoede aan te pakken
- 2022-10-17 Nieuw: Duurzaam Schoon Bibliotheek
- 2022-10-12 Gloednieuw Health Experience Centre op de Veluwe opent 20 oktober
- 2022-10-05 Urtekram speciaal-shampoos in opgefriste jas
- 2022-09-23 "Als vrouwen het eenmaal geprobeerd hebben, zijn ze om"
- 2022-09-23 Plasticvrije amenity kit voor KLM's premium economy class passagiers
- 2022-09-23 Nieuwe gecertificeerd natuurlijke body washes
- 2022-09-20 "We blijven onze boodschap op nieuwe laagdrempelige manieren uitdragen"