Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Helft consumenten vertrouwt vleesindustrie niet

Velen zien geen verschil tussen scharrel- en biologisch vlees

Het vertrouwen van consumenten in vleesverwerkende bedrijven is schrikbarend laag. Men denkt dat bedrijven in de vleesindustrie het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn, transparantie, en hygiëne. Dit betekent echter niet dat we massaal overstappen op scharrel- of biologisch vlees. Ook keurmerken zijn niet heilig. Dit zijn de uitkomsten van onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Supermarkt en kiloknallers populair

Consumenten kopen hun vlees het meest in de supermarkt; 87% koopt daar over het algemeen zijn vlees. Iets meer dan een kwart komt ook regelmatig bij de (keur)slager. Vlees van biologische slagers of winkels wordt een stuk minder vaak gekocht; slechts 6% koopt hier wel eens vlees. Kiloknallers blijven, ondanks acties van onder andere Wakker Dier, populair. Twee derde van de ondervraagden geeft aan deze aanbiedingen niet altijd te laten liggen. Toch denkt maar 6% dat bij de productie van vlees voor kilo-knallers genoeg rekening wordt gehouden met het welzijn van dieren.

Geen vertrouwen in vleesindustrie

De recente negatieve berichtgeving over vleesverwerkende bedrijven (bijvoorbeeld paardenvlees verkocht als rundvlees en poepbacteriën in vlees) heeft niet gezorgd voor grote veranderingen bij consumenten. 82% zegt zijn aankoopgedrag niet aangepast te hebben. Voor 43% was deze berichtgeving een reden om minder vertrouwen te hebben in de vleesindustrie dan daarvoor. De helft van alle ondervraagden denkt dat dierenwelzijn bij deze bedrijven niet hoog in het vaandel staat. Ook is de helft van mening dat men niet transparant is over productieprocessen. Ook sceptisch – zij het iets minder - is men over de duidelijkheid van de samenstelling van vlees op bijvoorbeeld etiketten en of de bedrijven zich aan de regels rondom hygiëne houden.

Keurmerk minder belangrijk bij aankoop vlees

Bij het aankopen van vlees kijken we vooral naar de smaak en de prijs. Aspecten die met het welzijn van dieren te maken hebben, zoals de herkomst van het vlees en het wel of niet hebben van een keurmerk, zijn voor minder mensen van belang. Slechts een derde let hier op bij het kopen van vlees.


Belangrijk bij aankopen vlees

Het vertrouwen in keurmerken is niet erg groot. 47% vindt keurmerken puur een marketing tool. Ruim een derde noemt keurmerken misleidend en bijna 40% vindt dat ze niets zeggen over dierenwelzijn. Slechts 15% is bewuster naar keurmerken gaan kijken naar aanleiding van de recente issues in de vleesindustrie.

Scharrelvlees versus biologisch vlees

De kennis over scharrel- en biologisch vlees is niet groot. Slechts 39% weet wat het verschil is tussen deze diervriendelijkere producten. 10% denkt zelfs dat er helemaal geen verschil tussen zit. Onder 55+ers is het percentage dat denkt dat er geen verschil zit tussen scharrel- en biologisch vlees nog iets hoger. 14% denkt dat het dezelfde producten zijn. Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dat 6%.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij ruim 1.000 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd en regio.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online marktonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.
Publicatiedatum: