Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Natrena Stevia Kristalpoeder door consumenten gekozen

Douwe Egberts wint Gouden Windei voor meest misleidende product

Natrena Stevia Kristalpoeder van producent Douwe Egberts is de winnaar van het Gouden Windei 2013, de prijs voor het meest misleidende product. Op de voet volgt Albert Heijn met zijn puur&eerlijk Zalm in bladerdeeg. Voedselwaakhond foodwatch heeft de prijs donderdagochtend 3 oktober om 9:00 uur uitgereikt bij het hoofdkantoor van Douwe Egberts in Utrecht.

De vierde Gouden Windei verkiezing kreeg net als voorgaande jaren veel aandacht. Ruim 14.000 consumenten stemden op de grootste misleider van 2013.

Natrena Stevia Kristalpoeder: de misleiding

Nog nooit ontving foodwatch zo veel klachten van consumenten als over Natrena Stevia Kristalpoeder. Met 3927 stemmen werd dit product verkozen tot de grootste misleider van 2013. De bus met zoetstof bevat slechts 3% Stevia en 97% maltodextrine, een goedkoop, zoet vulmiddel gemaakt van zetmeel. Toch is Natrena Stevia Kristalpoeder extreem duur: je betaalt 3,79 euro voor een pot met slechts 1,35 gram Stevia. Diezelfde hoeveelheid kost je elders maar 0,30 euro. "Het zou eerlijk zijn als Douwe Egberts op de voorkant van de verpakking zou zetten 'Maltodextrine met 3% Stevia'. Er staat nu alleen in grote letters 'Stevia' op. Dat is misleidend. Daarnaast betaal je bij Douwe Egberts voor deze hoeveelheid Stevia wel 12 keer zo veel als via andere kanalen. Dat kan ik niet anders noemen dan uitbuiting van consumenten die een verantwoorde keuze willen maken", aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.


Tweede plaats voor Albert Heijn

Met slechts 66 stemmen minder staat de puur&eerlijk Zalm in bladerdeeg van Albert Heijn op de tweede plaats. "Albert Heijn kruipt door het oog van de naald, maar verdient zeker een vermelding. Het is eigenlijk een gedeelde eerste plaats, gezien het kleine verschil in stemmen", zegt Meike Rijksen. De diepvries Zalm in bladerdeeg blijkt namelijk verre van puur&eerlijk. Alleen de 21% zalm is duurzaam gevangen. Aan de andere 79% ingredienten stelt Albert Heijn geen eisen. Die zijn dan ook niet biologisch en sommige zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd. Eerder vroegen duizenden consumenten al aan Albert Heijn om puur&eerlijk écht puur en eerlijk te maken. Albert Heijn besloot om deze consumenten te negeren. Dit leverde hen een nominatie voor de Gouden Windei verkiezing op.

De Energy Shot van Red Bull kreeg met 3132 stemmen de derde plaats. De Hema Slagroomtaart eindigde met 2166 stemmen op de vierde plek en het beroemde perenijsje van Ola kreeg de minste stemmen: 1236.

Grootschalige misleiding

Voedselwaakhond foodwatch organiseert jaarlijks de Gouden Windei verkiezing om de problematiek van grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek. De genomineerden voor de Gouden Windei zijn dan ook niet de enigen die consumenten afschepen met misleidende en onvolledige informatie. Meike Rijksen stelt: "Het is hoog tijd dat de misleiding stopt. Dat vinden duizenden consumenten met ons."

Over foodwatch

foodwatch is dé onafhankelijke non-profit voedselwaakhond, die actief is in Nederland, Duitsland en sinds kort ook in Frankrijk. foodwatch ontvangt geen geld van de overheid of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving die consumenten beschermt tegen gezondheidsrisico's en fraude. Ook eist foodwatch transparantie in de voedselketen. Dit doet foodwatch via onderzoek, overleg, lobby en acties. Samen met consumenten staan we voor eerlijk, veilig en gezond eten. foodwatch is te volgen op twitter via @foodwatch_nl en op Facebook.
Publicatiedatum: