Supermarkten kiloknallen steeds harder, maar vergeten bio-trend
Wakker Dier analyseert al jaren de reclamefolders van de grootste supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Dirk, Lidl, Plus en Emté, samen goed voor meer dan 80% van de omzet in de retail. Bij elkaar werden in de reclamefolders in 2013 1.634 vleesreclames gezien. Varkensvlees was verreweg het vaakst afgeprijsd. Het aantal afprijzingen van rundvlees en (plof)kip groeide echter sterker. De diepste vleesstunts daalden in aantal; dit betreft het aantal afprijzingen van vlees waardoor het nog goedkoper wordt dan de gemiddelde prijs van kattenvoer (4,12 euro/kilogram). Maar het aantal prijsstunts met meer dan 50% korting steeg juist. Er waren ook enkele positieve ontwikkelingen. Het aantal aanbiedingen met vleesvervangers is licht gestegen. Ook het aantal aanbiedingen met vlees met 1 BeterLeven ster steeg.
Het is opmerkelijk dat de duidelijke trend bij consumenten voor minder, duurzamer en diervriendelijker vlees, niet in de reclamefolders is terug te zien. Uit de Monitor Duurzaam Voedsel die vorige maand werd gepubliceerd blijkt een duidelijke stijging in duurzame aankopen van consumenten. Zo bleek de verkoop van biologisch vlees met 9% te zijn gestegen en die van vleeswaren zelfs met 38%. Supermarkten blijven hun klanten echter eenzijdig plofkip voorschotelen en dreigen daarmee de duurzame trend te missen.