Speciale aandacht wordt gegeven aan de inhoud van het merkverhaal, het verdienmodel inclusief de geldstroom naar natuur en landschap, de afspraken die nodig zijn binnen het netwerk, en de eventuele rol van ketenpartijen. Het concept 'nested markets' wordt gebruikt om te kijken wat nodig is voor het opzetten en op de markt brengen van een 'natuurmerk' door een groep ondernemers. De merken Groene Woud Rund, Deickgold, Weidevogelzuivel, Oregional en Gastvrije Landgoederen werden onderzocht.
Groene Woud Rund
De agrarisch ondernemers achter Groene Woud Rund verdienen geld met natuur. Ze verkopen een goede kwaliteit vlees van runderen die jaarrond grazen in natuurgebieden. Doordat zij het vlees aan huis verkopen krijgen ze een goede prijs. Tegelijkertijd zijn de kosten laag doordat ze geen stallen nodig hebben. In hun verdienmodel is ruimte om de natuurorganisaties te betalen voor het gebruik van de natuurgebieden. Zo draagt de verkoop van het vlees van Groene Woud Rund bij aan het beheer van de natuur. Andersom promoot natuurorganisatie Brabants Landschap het Groene Woud Rund. Natuur is als het ware onderdeel van het vleesproduct dat de ondernemers verkopen.Natuurbeheer 'meeverpakken'
Dit is een voorbeeld van agrarisch ondernemers die de meerwaarde die zij leveren door natuurbeheer ‘meeverpakken’ met hun product of dienst. Op deze manier vertellen zij de consumenten dat zij met hun aankoop bijdragen aan natuur en landschap. Kunnen deze ondernemers een hogere prijs vragen op basis van de geleverde meerwaarde? En is het hiermee mogelijk om agrarisch natuurbeheer te financieren? Volgens het concept van 'nested markets' zijn in ieder geval nodig: een marketingstrategie met een onderscheidend merkverhaal gericht op een duidelijke doelgroep, een verdienmodel en een organisatievorm voor het ontwikkelen en borgen van het merkverhaal binnen het netwerk van ondernemers.Klik hier voor het Alterra-rapport.
Voor meer informatie: Judith Westerink, Alterra Wageningen UR
Bron: bioKennis