Reclame Code Commissie: Roundup-reclame van Monsanto misleidend

Deze zomer plaatste de firma Monsanto advertenties in Volkskrant en Telegraaf over haar bestrijdingsmiddel Roundup. Deze reclame is op een aantal punten misleidend, zo oordeelt de Reclame Code Commissie nu in haar uitspraak van dinsdag 11 december. De advertentie 'Roundup, de feiten' is misleidend in de stellingen dat het middel geen bodemwerking zou kennen, niet zou achterblijven in de grond en niet zou doordringen tot het grondwater.
 
Deze punten werden bestreden in een klacht die gifsoja.nl samen met Corporate Europe Observatory en het Pesticide Action Network indiende. De klacht werd onderbouwd met verwijzingen naar diverse wetenschappelijke onderzoeken. Tjerk Dalhuisen, één van de indieners zegt: "De advertentie probeerde de indruk te wekken dat Roundup onschadelijk is. Er stonden zelfs feitelijke onwaarheden in. Roundup is schadelijk voor het bodemleven. Het dringt niet alleen door tot oppervlaktewater - waar het een groot probleem is voor de drinkwatervoorziening - maar ook tot het grondwater."
 
Kees Beaart, één van de mede-indieners van de klacht, klaagde in de jaren '90 meer dan tien keer met succes over misleidende reclame door Monsanto. "Het bedrijf probeert nog steeds de schijn op te houden dat roundup een onschadelijk middel is, terwijl overal ter wereld de bewijzen zich opstapelen dat het middel juist heel schadelijk is voor mens, dier en milieu."
 
Klik hier voor de uitspraak.
 
De klacht is te vinden op deze pagina.

Voor meer informatie: Tjerk Dalhuisen

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven