Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Over de noodzaak van labelingsplicht

Foodwatch: voedingsindustrie dringt consument kooieieren op

Consumenten willen geen kooieieren, maar deze keuze wordt ze vrijwel onmogelijk gemaakt. Levensmiddelenfabrikanten hoeven namelijk niet te vermelden welke eieren ze in hun producten verwerken. Het gevolg is dat de meerderheid nog steeds kooieieren gebruikt. Gebrek aan transparantie door dit gat in de Europese wetgeving berooft consumenten van hun keuzevrijheid, constateert foodwatch in het vandaag (12-12-12) uitgebrachte rapport 'Verborgen kooieieren'.

Fabrikanten kiezen voor scharreleieren als die hun omzet kunnen vergroten. Waar consumenten eieren verwachten, zoals in mayonaise of eiersalade, gebruiken fabrikanten vaak scharreleieren of beter en zetten dit vrijwillig op de verpakking. Waar consumenten geen eieren verwachten, kiezen fabrikanten voor kooieieren. En die informatie houden ze achter.

"De voedselindustrie opereert in geheimzinnigheid. De consument kan geen bewuste keuze maken, zolang voedselfabrikanten geen informatie over hun eieren hoeven te verstrekken", stelt Bart van Opzeeland van foodwatch. "Er is iets ernstig mis met deze wet, die consumenten hun keuzevrijheid ontneemt."

Consumenten kiezen bij de aankoop van tafeleieren welbewust voor scharreleieren of beter. Eieren in de winkel hebben een verplichte stempel met de eicode, die uitlegt uit welk land, pluimveebedrijf en stal het ei komt en hoe de kip die het ei legde leeft. Omdat levensmiddelenfabrikanten niet verplicht zijn om de herkomst van eieren op het etiket van een product te vermelden, kunnen consumenten zelf niet kiezen voor een product met het betere ei. En zolang ze de consument geen informatie en geen keuze hoeven te geven, blijven fabrikanten kooieieren gebruiken. Consumenten eten per jaar ongeveer 43 productie-eieren. Nog geen vijf procent van de productie-eieren is scharrelkwaliteit of beter, concludeerde Wageningen Universiteit in 2007. Gebaseerd op deze laatste beschikbare cijfers betekent dit dat de Nederlandse consument die zelf liever scharrel of beter koopt, veertig kooieieren per jaar eet.

De Europese Unie heeft dit jaar de traditionele legbatterij verboden. Niet alle EU-landen voldoen aan deze wetgeving. Italie, Griekenland en Cyprus produceren nog steeds legbatterij-eieren die eenvoudig op de Europese markt terecht kunnen komen. Daarnaast zijn goedkope legbatterij eieren nog verkrijgbaar in landen buiten de EU, waar dierenwelzijn minder telt. De EU kan die import niet verbieden. Het verbod op legbatterijen in de EU betekent niet dat consumenten geen legbatterijeieren meer eten, want die worden nog volop verwerkt.

In de meeste bewerkte producten wordt ei of eipoeder verwerkt. Door het gat in de wetgeving is het aandeel kooieieren versus scharreleieren nu onduidelijk. foodwatch deed navraag en vroeg zestien A-merken naar het type eieren dat zij inkopen. Zes merken gaven aan vrije uitloopeieren of scharreleieren te gebruiken, tien merken gebruiken kooieieren, of weigerden openheid van zaken te geven over het type eieren dat ze gebruiken: Lu Bastogne, Johma Coleslaw, Liga Derde Stap Calcium, GrandÍtalia Becciamelle, Dickmanns Shoko Strolche, Conimex Java Kroepoek, Calve Slasaus Halfvol, Bertolli Kaas en Basilicum Pastasaus en Honig Loskokende Spaghetti. Welke eieren zij daadwerkelijk inkopen, is niet te controleren.

De industrie maakt zo misbruik van het gat in de wetgeving. "De EU verbiedt legbatterijen maar schept met halfbakken etiketteringsregels tegelijkertijd gelegenheid tot gesjoemel met eieren." vindt Bart van Opzeeland. foodwatch wil dat de maas in de Europese wet zo snel mogelijk wordt gerepareerd. Op de eigen website is foodwatch een emailactie gestart om in Brussel strengere regels voor etiketten te eisen.

foodwatch

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of de levensmiddelenindustrie. foodwatch onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Voor meer informatie: www.foodwatch.nl
Publicatiedatum: