Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Goede producten die passen in gezonde levensstijl"

Bio-vleesvervangers Schouten Europe niet alleen voor vegetariërs

Tholen - Schouten Europe B.V. in het Brabantse Giessen biedt een breed assortiment aan vleesvervangers. Sinds vorig jaar zijn er ook biologische vleesvervangers verkrijgbaar. "Wij bieden kwalitatief goede producten die passen in een gezonde levensstijl", vertelt commercieel manager Mark van Noorloos, die meteen aangeeft dat Schouten Europe zich zeker niet alleen op vegetariërs richt. "We focussen ons ook op mensen die vlees eten, maar hun vleesconsumptie wat willen matigen."


Tofu blok en de pittig gekruide reepjes

Tot het biologisch assortiment behoren onder meer twee tofu-varianten, tofu blok en pittig gekruide reepjes. De tofu ligt onder de merknaam GoodBite bij C1000 in de schappen. GoodBite is het eigen merk van Schouten Europe B.V. voor de consumentenmarkt. "De tofu gaat erg goed", vertelt Mark. "Dit zijn typische producten voor vegetariërs. Veel vegetariërs vinden het leuk om daar zelf mee aan de slag te gaan."



Naast de tofu zijn in 2011 ook biologische varianten gemaakt van een drietal hardlopers uit het assortiment met reguliere vleesvervangers: de groenteschijf, hamburger en balletjes. "Hier is helaas nog niet heel veel vraag naar. Veel partijen in de markt zien de voordelen van een bio-variant van deze producten niet in. Zij geven aan niet meer voor een biologisch product te willen betalen, zolang biologisch nog niet breed geaccepteerd is." Volgens Mark is het ook zo dat er vegetariërs zijn die zelfs niet voor vleesvervangers gaan. "Omdat zij geen vlees eten, willen ze liever ook geen producten eten die daar te veel op lijken."


Schouten Europe zou met haar bio-assortiment ook graag de natuurvoedingsmarkt betreden. "Daarvandaan is nu nog weinig afname, maar we zouden dit graag willen. Het zijn gewoon heel goede producten." Om meer bekendheid te genereren voor de vleesvervangers, staan de medewerkers van de producent van vleesvervangers ook regelmatig op beurzen. "Daar hebben we de mogelijkheid om veel mensen van onze producten te laten proeven. Ze komen er dan rechtstreeks mee in aanmerking en we zien dat velen verrast worden door de kwaliteit."

Imago

Het imago van vleesvervangers in Nederland is nog niet optimaal. Mark heeft daar wel een verklaring voor. "Dit zijn de naweeën van de eerste generatie vleesvervangers waarvan de kwaliteit simpelweg tegen viel. Daarom zijn we ook heel blij met de diverse initiatieven om dit imago op te vijzelen, zoals bijvoorbeeld de flexitariër-campagne van Natuur & Milieu. En de laatste twee jaar worden vleesvervangers al echt geaccepteerd."

Schouten Europe B.V.

Schouten Europe B.V. heeft al twintig jaar ervaring met het ontwikkelen, produceren en vermarkten van vleesvervangers. Mark geeft aan dat de producent sterk is in productontwikkeling. "We zijn altijd op zoek naar nieuwe producten. Doordat we een relatief kleine organisatie zijn, zijn we erg flexibel en kunnen we onze producten snel aanpassen aan de behoeften van de klant." Hij benadrukt dat een eventuele uitbreiding van het bio-assortiment afhankelijk is van de vraag.

Voor meer informatie:

Mark van Noorloos
Schouten Europe B.V.
Burgstraat 12
4283 GG Giessen
0183 446390
mvnoorloos@schouteneurope.nl
www.goodbite.nl