Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gebroeders Poppe informeren AH-klanten over biologische teelt

Wapperende vlaggen markeerden afgelopen weekend de ingang. Het is niet moeilijk te zien welk landbouwbedrijf open huis heeft in het kader van het 125-jarig bestaan van Albert Heijn. Een blauw bord in een veld vertelt: 'Hier worden uw groenten geteeld.'

Aan de Zuidwesterringweg in de nieuwe schuur van de familie Poppe springen de tranen vanzelf in de ogen van de uiengeur. Daarvoor moet de trap, vijf kisten hoog, beklommen worden. Dan sta je in de wind van de ventilatoren boven de vers geoogste uien.

Daar legt Marien Poppe bezoekers uit dat de prijs van de biologisch geteelde producten hoger is omdat 'je minder opbrengst hebt'. "Je spuit niet tegen ziektes en soms moet je dan eerder afscheid nemen van het gewas, dan heb je minder opbrengst. Voor onkruidbestrijding hebben wij bovendien personeel nodig."

In 2000 schakelde dit bedrijf over naar biologische teelt en met succes. Hoe doen ze dat? "Door de manier waarop wij ermee omgaan", denkt de ondernemer. Broer Joos verwoordt het verder: "Wij gebruiken geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Het is werken vanuit de basis, de grond, de natuur. De basis is belangrijk voor het telen van een goed product. De grond gaat zelfs vooruit. En je moet 't samen doen. Familie, medewerkers, we overleggen veel, gebruiken elkaars sterke kanten."

Thijs Jippes van de Hunnenhoeve aan de Schokkeringringweg levert ook aan Albert Heijn. Hij vertelt over de geschiedenis van een groep telers die afspraken maakten met Bakker Barendrecht, inkoper voor Albert Heijn. Deze zocht een vaste leverancier opdat ze uniformere producten kunnen aanbieden… Mooie stevige uien en wortelen liggen in een kistje op tafel.

Langdurige relatie

Als je aan de supermarkt levert, lever je jezelf als boer dan niet uit? Wie bepaalt de prijs. "Er wordt geïnvesteerd in een langdurige relatie en daar doe je graag wat voor. Wij krijgen een goede prijs voor onze producten", vindt hij.

Aan de Sluitgatweg ontvangt witlofteler Krops zijn gasten. Judith Krops vertelt: "We zijn trots op ons biologisch bedrijf. Samen met ons personeel zorgen we ervoor dat er een keurig verzorgd product naar de winkel gaat. Het is ons visitekaartje." Intussen wordt er een rondleiding gegeven en getoond dat op zo'n 'rare wortel' in het donker een mooie stevige witte krop groeit. Daarna wordt de weegapparatuur uitgelegd en de verpakking getoond, waarin het product straks bij Albert Heijn in de winkel ligt.

Bron: De Noordoostpolder
Publicatiedatum: