Bio-groentetelers tevreden over verloop open dagen Albert Heijn

Tholen - Albert Heijn bestaat dit jaar 125 jaar en dit wordt onder meer gevierd met open dagen bij haar leveranciers. Onder hen waren verschillende biologische telers.

De Terp

Het afgelopen weekend, 25 en 26 augustus heeft pompoenteler Jeroen Robbers van Biologisch Landbouwbedrijf De Terp zijn deuren opengesteld voor het publiek. "Op zaterdag hebben we 100 bezoekers mogen verwelkomen en op zondag waren dit er ongeveer 200", reageert Jeroen.

Omdat de deelnemers zich vooraf in moesten schrijven, wist de teler in Erichem precies waar hij aan toe was. "Daardoor wisten we van uur tot uur wat we mochten verwachten. We hebben per dag zes rondleidingen gegeven, dit was dus mooi verdeeld."



Hij geeft aan dat de mensen eigenlijk alles even leuk vonden. Er waren allerlei activiteiten georganiseerd. Ze konden onder meer het pompoenproces van begin tot eind bekijken. "Er werd ook erg enthousiast op onze zonnepanelen gereageerd. We hebben de afgelopen winter de tweede grote zonne-energie-installatie in gebruik genomen. De pompoenpannenkoeken vielen ook erg in de smaak. Over het algemeen waren de bezoekers erg onder de indruk van de professionaliteit en de netheid van ons bedrijf. Bij ons kan men duurzaamheid in volle breedte zien."

Voor meer informatie: www.cvdeterp.nl

Bio Brass

Gerjan Snippe van Bio Brass kijkt terug op twee leuke en gezellige dagen. Bij Bio Brass kon het publiek op 18 en 25 augustus terecht. "We hebben de bezoekers heel specifiek uitleg gegeven over de biologische werkwijze, dat vonden ze erg interessant en het is erg leuk om te vertellen. En daaruit ontstonden weer zeer boeiende gesprekken."

Volgens Gerjan kwam er een zeer divers publiek op de open dag af. "Ze kwamen ook uit verschillende regio's. Eerlijk gezegd weet ik niet of ze specifiek op onze biologische werkwijze afkwamen, wel kwamen er veel speciaal voor de groenten."


Gerjan Snippe geeft uitleg aan de bezoekers

In een zogenaamde belevingstuin liet Gerjan de basis van biologisch zien. "We toonden daar de verschillende gewassen die elkaar opvolgen in het teeltplan. We hebben voor deze opzet gekozen aangezien wij zelf alleen kool en sla telen. Belangrijk was ook om de bezoekers te tonen dat biologische groenten niet veel duurder hoeven te zijn wanneer er efficiƫnt gewerkt wordt."

Tot de verbazing van de bezoekers bleek dat biologische producten altijd verpakt moeten zijn. "Dat vinden velen jammer. Wel vonden ze het fijn om te horen dat Albert Heijn bewust kiest voor composteerbare verpakkingen."



Voor meer informatie: www.biobrass.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven